آموزش تصویری بهترین تکنیک‌های‌ ماساژ پا برای رفع خستگی (تصویر و فیلم)

0

در انتهای یک روز کاری که قریب به ۱۰ ساعت و یا حتی بیشتر پای در کفش داشته‌اید و صدای اپلیکیشن گوشی همراهتان خبر از ثبت رکوردی جدید در قدم زدن روزانه به شما می‌دهد، تنها ناخنک‌هایی که پا درد و خستگی پا به شما می‌زند را خواهید دید و نه چیز دیگری. خستگی پا در دوران امروزی بسیار شایع است که برای رفع آن راهی جز متوسل شدن به ماساژ پا نداریم. در این مطلب از کابان مگ قصد داریم که به آموزش تصویری و ویدیویی بهترین انواع تکنیک‌ ماساژ پا برای رفع خستگی و همچنین مزایای آن بپردازیم.

بهترین تکنیک‌های ماساژ پا برای رفع خستگی

بسیاری از ما در طلب ماساژ پا و آسوده شدن از خستگی آزاد دهنده آن هستیم. ماساژ پا کار چندان دشواری نیست اما برای اینکه بتواند نتیجه‌ای خوب در پی داشته باشد باید از تکنیک‌های مناسب استفاده کرد. در ادامه بحث ۱۲ مورد از بهترین این تکنیک‌ها معرفی شده است.

با پیچش پا آن را گرم کنید

اعمال پیچش‌های آرام و پی در پی یکی از اولین اقداماتی است که باید برای شروع ماساژ پا آن را انجام داد. انجام این حرکت باعث گرم شدن بخش‌های مختلف آن و آماده شدن آن برای مراحل بعدش ماساژ می‌شود. برای اجرای درست این تکنیک و کمک به رفع خستگی پا باید به صورت زیر عمل کنید:

  • کف دست‌های خود را در دو طرف پا قرار دهید.
  • سمت راست پا را به آرامی به سمت جلو بکشید و در همین حین سمت چپ پا را به آرامی به سمت عقب هل دهید.
  • سمت چپ پا را به آرامی به سمت جلو بکشید و در همین حین سمت راست پا را به آرامی به سمت عقب هل دهید.
  • این حرکت پیچشی را چند بار تکرار کنید. با دستان خود از مچ تا انگشتان را تحت پوشش قرار دهید.
مالش قوس کف پا

آموزش تکنیک ماساژ قوس کف پا

مالش و ماساژ دادن قوس کف از بهترین و ارضاکننده‌ترین تکنیک‌های ماساژ پا است. برای اینکه با درست انجام دادن این کار دل‌ها را برباید بهتر است که طبق دستورالعمل زیر عمل کنید.

  • قسمت بالای پا را در دستان خود بگیرید.
  • با استفاده از انگشتان دست دیگر خود، هم راستا به طول کف پا آن را مالش دهید.
  • این عمل را پشت سر هم از پاشنه تا سینه پا تکرار کنید. سینه پا در واقع ناحیه‌ای از کف پای انسان که در پایین انگشتان پا واقع شده است.
ماساژ پا و رفع خستگی با خمیدن انگشتان

ماساژ پا و رفع خستگی با خمیدن انگشتان

ماساژ و پرداختن به انگشتان پا می‌تواند که هم در رفع خستگی کمک کند و هم انعطاف پای شما را افزایش دهد. در آموزش این تکنیک از ماساژ پا بهتر است که به شیوه زیر عمل کنید.

  • پاشنه پا را با یک دست خود بگیرید.
  • در آن واحد با دست دیگر خود تمامی انگشتان پا را با هم به عقب و جلو تکان دهید.
  • این حرکت را چند بار تکرار کنید. دقت داشته باشید که فشار را کم کم زیاد کنید و خمش انگشتان را تا رسیدن به آستانه تحمل ادامه دهید.
ماساژ به بیرون کف پا برای رفع خستگی

ماساژ به بیرون کف پا برای رفع خستگی

کف پا بیشتر از سایر قسمت‌ها آن در طول روز تحت فشار قرار می‌گیرد و از این رو ماساژ آن نیز مهم خواهد بود. اجرای این تکنیک می‌تواند به برگشتن کف پا به حالت و اندازه طبیعی خود که در طول فعالیت روزانه کمی تغییر در آن ایجاد شده است کمک کند. برای اجرای این تکنیک به صورت زیر عمل کنید.

  • هر دو طرف پا با دستان خود بگیرید.
  • هر سمت از کف پا را به سمت بیرون بکشید.
  • تکرار اصولی این تکنیک به پا اجازه می‌دهد که حالت طبیعی خود را باز یابد.
فشردن پاشنه پا برای رفع خستگی

فشردن پاشنه پا برای رفع خستگی

تکنیک ماساژ و فشردن پاشنه پا موجب تسکین تنش‌ها و دردها در قسمت انتهایی پا می‌شود و به همین دلیل تاثیر زیادی در رفع خستگی پا خواهد داشت. در این تکنیک به صورت زیر عمل کنید.

  • قسمت بالایی پا را در دستان خود بگیرید.
  • قسمت پشتی پاشنه پا را در دست دیگر خود بگیرید.
  • به طور پی دی پی قسمت پشت پاشنه پا را بفشارید و رها کنید.
تکنیک مشت زدن در ماساژ کف پا برای رفع خستگی

تکنیک مشت زدن در ماساژ کف پا برای رفع خستگی

مشت و ضربه زدن از دیگر تکنیک‌های ماساژ کف پا برای رفع خستگی است که اتفاقاً بسیاری از ما خود نسبت به آن اقدام می‌کنیم. برای اجرای صحیح این روش به صورت زیر به پیش بروید.

  • قسمت پشتی پا را در دستان خود بگیرید.
  • دست دیگر خود را مشت گرده و به ماساژ کف پا بپردازید.
  • این حرکت را مداوم تکرار کنید و ناحیه پاشنه تا سینه پا را پوشش دهید.
ماساژ پا با انگشت شست دست برای رفع خستگی

ماساژ پا با انگشت شست دست برای رفع خستگی

ماساژ انگشتان شست پا از دیگر تکنیک‌های مؤثر برای رفع خستگی پا است. همه ما تا حدودی با این تکنیک آشنا هستیم. برای اجرای اصولی آن به صورت زیر عمل کنید.

  • پا را در یکی از دستان خود قرار دهید.
  • انگشتان دست دیگر خود را در بالای پا قرار دهید.
  • انگشت شست دست خود را در کف و زیر انگشت شست پا قرار دهید.
  • با یک فشار متوسط انگشت شست دست را به سمت پایین بکشید.
  • سینه کف پا را حرکت دهید و این حرکت را با انگشتان شست دست خود تکرار کنید.
  • این حرکت را در قوس و پاشنه پا نیز انجام دهید.
  • این حرکت را می‌توانید تا هر چقدر دوست دارید و لذت دارد انجام دهید.
نقاط فشار در برای رفع خستگی

ماساژ نقاط فشار در پا برای رفع خستگی

نقاط فشاری که روی انحنای روی پا یا به عبارتی میان قوزک و انگشتان پا قرار دارند از دیگر تکنیک‌های مهم برای رفع خستگی پا است. در این تکنیک به شیوه زیر عمل کنید.

  • از یک دست خود برای نگه داشتن قسمت بالایی پا استفاده کنید.
  • از انگشت شست دست دیگر خود برای فشار دادن و رها کردن قسمت بالایی انحنای پا استفاده کنید.
  • به آرامی روی این قیمت به سمت پایین حرکت کنید و حرکت را تکرار کنید.
  • عمل فشار دادن و آزادسازی را تا رسیدن به قسمت پشت پاشنه ادامه دهید.
آشیل برای رفع خستگی

آموزش ماساژ آشیل پا برای رفع خستگی

تاندون‌های آشیل از قسمت‌های پا هستند تحت فشار زیادی قرار دارند و ماساژ آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به کم شدن خستگی پا کند. در این تکنیک به صورت زیر عمل کنید.

  • آشیل یک پا را کلاً در دست بگیرید و آن را میان دو انگشت شست و اشاره قرار دهید.
  • ماساژ را با تکانه‌هایی به سمت پایین و پاشنه ادامه دهید.
  • این حرکت را چند بار تکرار کنید.
ماساژ دایره‌ای بالا و کنار پا

آموزش ماساژ دایره‌ای بالا و کنار پا

ماساژ و مالش دایره‌ای کناره‌ها و بالای پا از دیگر تکنیک‌های مؤثر و لذا بخش برای رفع خستگی پا است. در این تکنیک ساده پا می‌توانید به صورت زیر به پیش بروید.

  • با استفاده از هر دو دست خود، پا را از پایین نگه دارید.
  • انگشتان خود را باز و با استفاده از آن دایره‌هایی را در اطراف قوزک در هر دو طرف شکل دهید.
  • این حرکات دایره را ادامه دهید و هم‌زمان انگشتان دست را در کناره پا حرکت دهید.
  • انگشتان را به اجرای حرکت دایره‌ای ادامه دهید و تا انگشت شست پا به پیش بروید.
  • به فواصل میان هر تاندون دقت داشته باشید.
رفع خستگی با انگشت شست

رفع خستگی با ماساژ انگشت شست پا

تقریباً همه ما تا حدودی با این تکنیک آشنا هستیم و هر از گاهی آن را روی پاهای خودمان پیاده می‌کنیم. برای اجرای این تکنیک ماساژ پا به صورت زیر عمل کنید.

  • قسمت زیر پا را در دست بگیرید.
  • با انگشتان دست دیگر، هر یک از انگشتان شست را به آرامی بکشید و پیچ دهید.
  • ماساژ را از بیرون به داخل انگشت شست پا اجرا کنید.
  • این حرکت را چند بار انجام دهید.
تکنیک ضربه نهایی

تکنیک ضربه نهایی در ماساژ پا

در انتهای عملیات ماساژ پا برای رفع خستگی می‌توانید که از این تکنیک استفاده کنید تا رفع خستگی پا را به حداکثر برساندید. در این صورت طبق مراحل زیر به ترتیب به پیش بروید.

  • کف دستان خود را در دو طرف پا قرار دهید.
  • سمت راست پا را به آرامی به سمت جلو بکشید و در آن واحد سمت چپ پا را به سمت عقب بکشید.
  • سپس سمت چپ پا را به آرامی به سمت جلو بکشید و در آن واحد سمت راست پا را به سمت عقب بکشید.
  • این حرکت پیچشی را تکرار کنید و با دستان خود روی قوزک و انگشتان شست پا کار کنید.
  • هر بار از فشار دستان خود بکاهید و به آرامی دست خود را کاملاً از روی پا بردارید.

مزایا و خواص ماساژ پا

امروزه شواهد رو به رشد علمی در خصوص خواص و مزایای متنوع ماساژ نقاط مختلف بدن از جمله پا در حال آشکار شدن است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ به این نتیجه رسید که وقتی که اجرای ماساژ درمان در نقاط مختلف بدن از جمله با دقت مناسبی اجرا شود می‌تواند که مزایای زیر را برای فرد در پی داشته باشد.

  • کمک به بهبود سلامتی فیزیکی و روحی فرد
  • کمک به کاهش دردهای مختلف بدن
  • القای حس آرامش در فرد
  • تقویت کنترل احساسات
  • بهبود خواب
  • مهم‌تر از همه رفع خستگی و گرفتگی در عضلات
  • بهبود گردش خون و خواص آن برای قلب و عروق

ماساژ رفلکسولوژی

همان‌طور که در مطلب «کدام ماساژ مناسب شما است؟ انواع ماساژ برای رفع خستگی و تسکین درد» به معرفی بهترین ماساژ برای رفع خستگی پرداختیم، باید عنوان کردن ماساژ بازتاب شناسی یا همان رفلکسولوژی از روی‌های ماساژ درمانی است که شامل اعمال فشار بر نقاطی خاص از بخش‌هایی از پا است. این روش ماساژ با ماساژ‌های رایج پا متفاوت است.

طرفداران این سبک از ماساژ پا بر این باور هستند که اعمال فشار روی پا می‌تواند در کمک به رفع مشکلات سایر قسمت‌های بدن نیز کمک کند. شواهدی را بیشتر به صورت نقل قول می‌تواند یافت که بر نقش مؤثر این روش ماساژ در رفع خستگی‌ها تأکید دارند. در هر صورت تائید نقش این ماساژ نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

نکات مهم در ماساژ برای رفع خستگی

راه و روش واحدی برای انجام ماساژ پا وجود ندارد. افراد مختلف از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند. یک نفر شاید بخواهد که تکنیک‌های زیادی را امتحان کنید و هر آن چه که باید در مورد ماساژ پا یاد بگیرد. در این صورت نکات زیر به کار این دسته از افراد خواهد آمد.

  • پا را در آب گرم غرق کنید. می‌توانید از چند قطره روغن زیتون استفاده کنید.
  • پا را فوراً با یک حوله خشک کنید.
  • پا را روی یک حوله استراحت کنید.
  • روغن زیتون را روی بخش‌های مختلف پا تا قوزک پخش کنید.

ماساژهای پا در طب سنتی

در طب سنتی علاوه بر رفع خستگی برای درمان بیماری‌هایی همچون خار پاشنه و دردهای مزمن هم از ماساژ پا استفاده می‌کنند. تکنیک‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد نیز در طب سنتی کاربرد دارند.

در طب سنتی تأکید زیادی به استفاده از روغن زیتون در ماساژ نقاط مختلف بدن از جمله پا شده است زیرا بر اساس اصول طب سنتی این روغن دارای خاصیت تسکین دهندگی درد است که برای رفع خستگی می‌تواند بسیار به کار آید.

آموزش ویدیویی ماساژ پا برای رفع خستگی

بعد از اینکه با بهترین تکنیک‌های ماساژ پا آشنا شدید بهتر است که به آموزش هر چه بهتر این ماساژ بپردازیم. برای راحتی شما و ساده کردن کار یک فیلم و ویدیوی کوتاه چند دقیقه‌ای را در زیر آورده‌ایم که این تکنیک‌ها را به صورت علی و بسیار کاربردی آموزش می‌دهد.

سخن آخر

پا، قلب دوم است. همه ما تاکنون بار‌ها به این جمله برخورد کرده‌ایم که معنای آن بر اهمیت سلامت پا تأکید دارد. خستگی‌های مداوم پا می‌توان ناراحتی‌ها و عوارض شدیدتری را در پی داشته باشد. ماساژ پا که عمدتاً به منظور رفع خستگی صورت می‌گیرد مزایا و فواید زیادی برای بدن از جمله بهبود گردش خون، کاهش استرس و اضطراب می‌تواند داشته باشد. با این آموزش تصویری و ویدیویی می‌توانید از خواص ماساژ پا بهره ببرید.