تمیز کردن ظروف مسی با روش های خانگی

تمیز کردن ظروف مسی در خانه با نمک، سرکه یا آب لیمو؟

ظاهر زنگ زده و کثیف ظروف مسی بعد از چند بار استفاده، برای بسیاری از معضلات پاکیزگی آشپزخانه به شمار می‌آید. در وب سایت‌های مختلف دنبال روشی بهینه و ارزان برای تمیز کردن ظروف مسی بودم و راه‌های زیادی را امتحان کردم. تصمیم گرفتم بهترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه تمیز کردن ظروف مسی را با شما در میان بگذارم. در ادامه با کابان مگ همراه باشید.

چند راه برای تمیز کردن ظروف مسی وجود دارد؟

با جست و جو کردن تو اینترنت چند تا راه برای تمیز کردن ظروف مسی پیدا کردم و همه راه‌ها رو امتحان کردم تا ببینم کدام راه از همه بهتر است. مخلوط جوش شیرین و آب‌لیموی تازه، جوش شیرین و سرکه، نمک و آب‌لیموی تازه، نمک و سرکه و سس کچاپ از جمله راه‌های پاک کردن ظروف مسی در خانه هستند.

اول برای من کمی عجیب بود که از جوش شیرین استفاده شده، چون جوش شیرین کمی خاصیت قلیایی دارد و پاک کننده پایینی برای زنگ مس به حساب می‌آید ولی با این حال امتحان کردم. با کابان مگ همراه بمانید.

5 روش مختلف برای تمیز کردن ظروف مسی

جوش شیرین و آب‌لیموی تازه برای زنگ بری مسی

یک تا دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با نصف لیمو شیرازی بزرگ مخلوط کردم و یک خمیر تهیه شد. در هنگام مخلوط کردن مراقب باشید چون آب‌لیمو و جوش شیرین واکنش می‌دهند، شاید بخارات آزاردهنده داشته باشند. سعی کنید کم‌کم آب‌لیمو را با جوش شیرین مخلوط کنید.

در مرحله بعد با استفاده از یک مسواک کهنه کمی از خمیر را برداشته و روی یک قسمت از در قابلمه امتحان کردم، کمی با مسواک شروع به سابیدن کردم و کمی در قابلمه را به کناری گذاشتم تا خمیر اثر کند. ولی متأسفانه تأثیری از مخلوط آب‌لیمو و جوش شیرین بر زنگ بری مس ندیدم. به شما هم پیشنهاد می‌کنم گول نوشته وب سایت‌های دیگر را نخورید و از این راه استفاده نکنید.

روش آب لیموی تازه و جوش شیرین

جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن قابلمه مسی

با دانستن خاصی قلیایی جوش شیرین و اسیدی سرکه و از آنجایی که سرکه هم مانند آب‌لیمو کمی اسیدی است، به نظرم نتیجه متفاوتی از مخلوط بالا برای این مخلوط نیز متصور نبود ولی با این حال، برای امتحان درستی تصورم مجبور به امتحان بودم.

متأسفانه از مخلوط جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن زنگ ظروف مسی ، نمی‌توان انتظار زیادی داشت. حتی اگر از اسکاچ سیمی و فرچه فلزی استفاده کنید که کار را سخت‌تر می‌کند.

استفاده از جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن ظروف مسی

استفاده از مخلوط نمک و آب‌لیموی شیرازی برای تمیز کردن ظروف مسی

یک تا دو قاشق نمک دریای درشت را با آب نصف لیموی تازه مخلوط کردم و یک خمیر تهیه شد. مثل روش قبلی با استفاده از مسواک کهنه، کمی از خمیر را روی درب یک قابلمه مسی زنگ زده ریختم. از همان تماس اول، رنگ از رخ درب قابلمه مسی باز شد و برق صورتی مایل به گلبهی آن چشمم را زد.

بالاخره یک مخلوط ارزان برای پاک کردن ظروف مسی پیدا کرده بودم. از این گذشته استفاده از این مخلوط برای تمیز کردن نیاز به فشار دست و زور زدن ندارد.

استفاده از لیمو و نمک برای تمیز کردن ظروف مسی

استفاده از کچاپ برای تمیز کردن ظروف مسی

در ابتدا که به دنبال تمیز کردن ظروف مسی بودم، همه استفاده از کچاپ را پیشنهاد می‌دادند. همیشه با این تصور منتظر استفاده از کچاپ برای تمیزکاری ظروف مسی بودم که بهترین راه است؛ ولی وقتی از آن استفاده کردم، فهمیدم تأثیر آن به اندازه سرکه-نمک و آب‌لیمو-نمک نیست ولی از مخلوط‌های جوش شیرین بسیار بهتر بود. برای گرفتن بهترین نتیجه باید به استفاده از اسکاچ سیمی متوسل شوید.

استفاده از کچاپ برای زنگ بری ظروف مسی

استفاده از مخلوط نمک و سرکه برای پاک کردن زنگ ظروف مسی

یک تا دو قاشق غذاخوری نمک دریا درشت را با کمی سرکه انگور خانگی مخلوط کردم، البته شما می‌توانید از هر نمک یا سرکه‌ای استفاده کنید، من صرفاً از مواد اولیه‌ای که در دسترس داشتم استفاده کردم، شما هم همین کار رو بکنید.

خمیر تهیه شده را مانند مرحله قبل با استفاده از یک مسواک کهنه روی در قابلمه مسی زنگ زده، امتحان کردم. نتیجه این مخلوط از مخلوط قبلی هم حتی خیره کننده تر بود و من را وادار به این کار کرد که از سرکه تنها به عنوان پاک کننده استفاده کنم.

پاک کنندگی سرکه به تنهایی به سرکه با نمک نمی‌رسد؛ زیرا نمک به خودی خود کمی خاصیت زنگ بری دارد و کمی نیز با سرکه واکنش می‌دهد، از طرفی هم نمک دانه درشت مانند یک اسکاچ سیمی عمل می‌کند و نه تنها زنگ بلکه لکه‌ها را نیز پاک می‌کند.

استفاده کردن از نمک و سرکه برای زنگ بری ظروف مسی

چه روش‌های دیگری برای زنگ بری ظروف مسی وجود دارد؟

خمیر زنگ بر ظروف فلزی به ویژه مسی و نقره را می‌توان از فروشگاه‌های ظروف مسی خریداری کرد که از جمله راه‌های بی دردسر تمیز کردن ظروف مسی است که البته ارزان‌ترین آن‌ها نیست.

یک روش نسبتاً پایدارتر ولی کمی گران‌تر نیز برای زنگ بری ظروف مسی یا بهتر است بگویم برای پیشگیری از زنگ زدن آن‌ها نیز وجود دارد. در هنگامی که ظروف را به بازار مسگرها می‌برید تا داخل آن‌ها را قلع بزنند، درخواست اندود قلع را بر روی جداره بیرونی را هم بدهید. با این کار ظروف شما از درون و بیرون سفید و زیبا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آموزش طرز صحیح پوست کندن و پاک کردن ماهی در خانه

در بین روش‌های گفته شده بهترین روش کدام است؟

مخلوط نمک و سرکه بهترین نتیجه را برای تمیز کردن زنگ از روی ظروف مسی دارد. سرکه و نمک نسبت به سایر مواد اولیه ارزان‌تر هستند، برای پاک کردن زنگ با این روش، نیاز به فشار دست نیست، علاوه بر زنگ بری لکه‌ها نیز در این روش از بین می‌روند.

اگر ظروف مسی را در ظرف‌شویی تمیز می‌کنید، سعی کنید آب به ظرف یا سرکه نرسد چون خاصیت اسیدی سرکه را کم کرده و اثر زنگ بری آن کاهش می‌دهد.

بهترین روش تمیز کردن ظروف مسی کدام است؟

نکته

  • در هنگام تمیز کردن ظروف مسی بهتر است از دستکش استفاده کنید. شاید واکنش‌های شیمیایی به پوست دستتان آسیب بزند.
  • در هنگام تمیز کردن ظروف مسی با سرکه و آب‌لیمو بخاراتی متساعد می‌شود که ممکن است برای برخی افراد ناراحت کننده باشد، بهتر است این کار را در هوای آزاد یا زیر هود انجام دهید تا بخارات آن اذیت کننده نباشد.
  • برای اینکه ظروف مسی هر چه سریع‌تر دوباره زنگ نزنند، می‌توانید از یک لایه روغن بچه روی ظروف پس از تمیز کردن آن‌ها، استفاده کنید.
  • اگر ظروف مسی شما در معرض حرارت نیستند می‌توانید برای پایداری جلای آن‌ها از اسپری کیلر یا سیلر استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن اجاق گاز و چدن گاز به مقاله «تمیز کردن اجاق گاز استیل، لعابی و شیشه‌ای» مراجعه کنید.

سخن آخر

این مقاله با آزمون و خطای سه روش مختلف گفته شده در وب سایت های معتبر انجام گرفته شده است و نهایتا استفاده از سرکه و نمک برای بهره مندی از بهترین نتیجه را توصیه کرده ایم. اگر در خانه به تمیزکاری ظروف مسی میپردازید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم

چه خوب، پس دیگه نیازی نیست از مواد شیمیایی استفاده کنیم!

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x