فیبروآدنوم چیست؟ نشانه‌ها، علت‌های به وجود آورنده و درمان آن کدام است؟

فیبروآدنوم چیست؟ نشانه‌ها، علت‌های به وجود آورنده و درمان آن کدام است؟

فیبروآدنوم توده‌ای است که معمولاً در بافت سینه می‌کند و ریسک سرطانی شدن پایینی دارد. در این مقاله از کابان مگ به علت‌های ایجاد کننده فیبروآدنوم، نشانه‌های آن و درمان قطعی آن در طب جدید و طب سنتی و همچین رابطه آن با بارداری را برای این عارضه بیان می‌کنیم. در انتها نیز تجربیات یک بیمار دارای توده فیبروآدنوم در سینه را با شما به اشتراک می‌گذاریم؛ در ادامه با ما همراه بمانید.

فیبروآدنوم چیست؟

فیبروآدنوم‌ها (fibroadenoma) توده‌هایی جامد و غیرسرطانی درون بافت سینه هستند که در اغلب موارد در زنان مشاهده می‌شوند. یک توده فیبروآدنوم لمس سفت، قلوه مانند و با شکل دارای حاشیه مشخص است. توده‌های فیبروآدنوم معمولاً در بافت سینه حرکت می‌کنند و در زیر پوست جابجا می‌شوند. این توده‌ها بدون درد هستند. توده‌های نام برده در اندازه‌های مختلف دیده می‌شوند و معمولاً در طول زمان کوچک یا بزرگ می‌شوند. ممکن است یک چند عدد توده در یک یا دو سینه افراد وجود داشته باشد.

مشخصات کلی توده‌های فیبروآدنوم

  • گرد با حاشیه مشخص
  • قابلیت جابجایی بالا در زیر پوست
  • سفت و قلوه مانند
  • بدون درد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

با معاینه ماهیانه سینه‌ها، اگر متوجه برآمدگی یا شکل نامتعارف سینه شدید باید به پزشک مراجعه کنید. اگر توده فیبروآدنوم در سینه دارید نیز بهتر است تحت نظر پزشک باشید و با توجه به صلاحدید پزشک به صورت چند ماهه اقدام به انجام معایناتی مانند سنوگرافی یا ماموگرافی کنید.

علت ایجاد توده فیبروآدنوم چیست؟

متأسفانه علت ایجاد کننده این توده‌ها هنوز مشخص نشده است ولی تشکیل آن‌ها با هورمون‌های تولیدمثلی زنان ارتباط مستقیمی دارد. معمولاً این توده‌ها در دوران باروری زنان ایجاد می‌شوند و در دوران بارداری و استفاده از روش‌های درمانی هورمون تراپی افزایش سایز می‌دهند و معمولاً در دوران یائسگی وقتی سطح هورمون‌های تولیدمثلی کاهش پیدا می‌کند، ناپدید می‌شوند.

هورمون‌هایی مانند استروژن نقش اساسی در رشد و ازدیاد این تومورها در بدن بازی می‌کنند. استفاده از داروهای ضدبارداری خوراکی پیش از سن ۲۰ سالگی نیز ریسک ایجاد و رشد این تومورها را بالا می‌برد.

انواع فیبروآدنوم کدام است؟

به‌طورکلی فیبروآدنوم‌ها را به چهار دسته فیبروآدنوم پیچیده، نوجوانی، بزرگ و تومور فیلود تقسیم بندی می‌کنند که بر اساس شکل و زمان پیدایش آن‌ها است. در ادامه به توضیحی در رابطه با این سه نوع فیبروآدنوم پرداخته شده است.

فیبروآدنوم پیچیده

این نوع فیبروآدنوم می‌تواند شامل تغییراتی مانند هایپر پلازیا (hyperplasia) یا (افزایش ناهنجار یاخته‌های بافت یا فزون دشتاری) باشد که توانایی رشد سریعی دارد. تشخیص این نوع توده فیبروآدنوم معمولاً توسط پاتولوژیست و از راه نمونه برداری یا بایوبپسی (biopsy) از بافت ممکن است.

فیبروآدنوم نوجوانی

این نوع فیبروآدنوم نسبت به دیگر انواع آن شیوع بیشتری دارد و در بین زنان و دختران بین ۱۰ تا ۱۸ سال دیده می‌شود. این نوع توده فیبروآدنوم می‌توان افزایش اندازه دهد ولی اغلب آن‌ها با گذشت زمان کوچک شده و برخی از آن‌ها ناپدید می‌شوند.

فیبروآدنوم بزرگ

این نوع از توده‌های سینه توانایی رشد و بزرگ شدن تا اندازه ۵ سانتی‌متری را دارند و ممکن است با تجویز پزشک درمان آن‌ها با روش جراحی انجام شود زیرا ممکن است با فشاری که به توده سینه وارد می‌کنند جایگزین بافت سینه شوند، به همین منظور معمولاً برداشته می‌شوند.

تومور فیلود

اگر چه توده‌های فیبروآدنوم خوش خیم هستند ولی برخی از تومورهای فیلود توانایی سرطانی (بدخیم) شدن را دارند و به همین منظور پزشکان سریعاً با استفاده از روش‌های جراحی اقدام به برداشتن آن‌ها می‌کنند.

جنس توده فیبروآدنوم چیست و چه کسانی بیشتر مبتلا می‌شوند؟

به‌طورکلی از توده‌های فیبروآدنوم سینه از بافت سینه، بافت استروما یا پیوندی تشکیل شده است و می‌تواند در یک یا هر دو سینه یافت شود. طبق یافته‌های موسسه جراحان سینه آمریکا، حدود ۱۰ درصد از زنان آمریکایی دارای توده‌های فیبروآدنوم هستند و آمار زنان با تبار آفریقایی-آمریکایی کمی بیشتر از دیگر نژادها است.

توده‌های فیبروآدنوم چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

معاینه فیزیکی توسط خانم‌ها به صورت ماهانه، سونوگرافی سینه یا ماموگرافی (تصویربرداری با پرتو ایکس از سینه) از جمله راه‌های تشخیص توده‌های فیبروآدنوم است.

در سونوگرافی سینه فرد روی تخت خوابیده و دسته تولید کننده امواج فراصوت (transducer) با استفاده از مایعی لزج روی پوست سینه چرخانده می‌شود و در تصویری به صورت سیاه و سفید روی نمایشگر نشان داده می‌شود که در واقع توده سینه است. در روش ماموگرافی نیز هر یک از سینه‌ها به طور جداگانه بین صفحه‌هایی قرار می‌گیرند و با استفاده از پرتو ایکس از آن‌ها عکس برداری می‌شود.

اگر پزشک مشکوک به بدخیم بودن توده موجود در سینه باشد، معمولاً نمونه برداری یا بایوپسی را تجویز می‌کند که در آن یک سوزن به درون توده فرو برده می‌شود و تکه‌ای کوچک از آن جدا شده و به آزمایشگاه میکروسکوپی برای تعیین نوع توده فیبروآدنوم و اینکه توده سرطانی ریسک شدن دارد یا خیر، فرستاده می‌شود.

درمان قطعی فیبروآدنوم چیست؟

اگر متوجه یک توده فیبروآدنوم در سینه خود شدید و به پزشک مراجعه کردید، میدانید که راه حل جراحی اولین راه حلی است که به شما پیشنهاد می‌شود. باید بدانید که توده‌های فیبروآدنوم نیازی به برداشته شدن ندارند و جراحی آن‌ها به گزینه‌هایی مانند نشانه‌های فرد دارای فیبروآدنوم، تاریخچه خانوادگی و ملاحظات شخصی بستگی دارد و می‌توانید تصمیم بگیرید که توده را برداشته یا با آن به زندگی خود ادامه دهید.

فیبروآدنوم‌هایی که رشد نمی‌کنند و ریسک سرطانی شدن ندارند، معمولاً با روش‌های جراحی برداشته نمی‌شوند و معمولاً با استفاده از روش‌های سونوگرافی و ماموگرافی تحت نظر قرار می‌گیرند. به‌طورکلی تصمیم برداشتن توده‌های فیبروآدنوم به شرایطی مانند شکل توده، درد داشتن یا نداشتن، ریسک سرطانی شدن یا نشدن توده، داشتن تاریخچه خانوادگی از سرطان و نتایج حاصل از نمونه برداری بستگی دارد.

درمان فیبروآدنوم در کودکان نیز مانند بزرگسالان است. ناگفته نماند که با برداشتن توده فیبروآدنوم ممکن است توده‌های دیگری نیز به وجود بیاید.

درمان فیبروآدنوم در طب سنتی

برخلاف طب جدید، طب سنتی درمان غیر جراحی را برای توده‌های غیر فیبروآدنوم توصیه می‌کند. طبق تجویز طبیب تقوی، متخصص طب سنتی از گروه احیای سلامت شهر اندیشه، استفاده از دمنوش گیاهان مریم گلی، فراسیون، پولک، پنج انگشت، گزنه، رازیانه، بومادران از هر کدام به اندازه یک قاشق چای‌خوری، صبح و شب و کپسول عصاره گل مغربی و ویتامین ای باریج قبل از ناهار برای درمان فیبروآدنوم سینه مناسب است. البته در کنار آن ۲۱ جلسه بادکش گسترده کتف و نیز پرهیز از مصرف مواد غذایی سرد و خشک (سودا) و سرد و تر (بلغم) انجام شود.

تجربه تشخیص، زندگی و درمان فیبروآدروم

مطمئناً حس پیدا کردن یک توده در سینه یک تجربه وحشتناک است. وقتی ۱۹ ساله بودم در هنگام معاینه ماهانه سینه متوجه یک توده در نزدیکی سینه راست در بخش داخلی آن شدم و بسیار ناراحت شدم. به اتفاق مادرم به یک پزشک زنان مراجعه کردیم و به تجویز وی سونوگرافی انجام دادم که در پی آن مشخص شد، یک توده در اندازه ۱۱ میلی‌متر در ساعت ۶ در سینه راستم وجود دارد. با معرفی پزشک زنان به یک جراح عمومی مراجعه کردیم و با نظر پزشک جراح تا بزرگ‌تر شدن تومور به اندازه ۳ سانتی‌متری صبر کرده و سپس اقدام به جراحی کنیم.

در حال حاضر که ۲۹ سال دارم توده فیبروآدنوم تغییر اندازه داده است و به ساعت ده و نزدیک به هاله سینه منتقل شده است. شکل توده فیبروآدنوم از کروی به عدسی مانند و پهن تغییر پیدا کرده است. از آنجایی جراحی را روش مناسبی برای این کار نمی‌دانم، تصمیم گرفتم برای رفع مشکلم به متخصص طب سنتی مراجعه کنم.

با مراجعه به خانم تقوی متخصص طب سنتی احیای سلامت به مدت یک ماه است که از نسخه بالا استفاده می‌کنم. خوشبختانه استفاده از دمنوش گیاهی و کپسول گل مغربی و ویتامین ای تجویز شده اندازه توده فیبروآدنوم را کاهش داده است و از یک توده پهن در اندازه ۲ سانتی‌متری به یک توده باریک و دراز شبیه هسته خرما درآمده است. امیدوارم با ادامه درمان خوراکی و پرهیز مواد غذایی شاهد ناپدید شدن این توده باشم. در ماه‌های آینده شما را از تغییرات توده فیبروآدنوم مطلع خواهم کرد.

سخن آخر

مطالب این مقاله از وب سایت‌های معتبر پزشکی در جهان مانند مایوکلینیک گرفته شده است تا محتوای آن از نظر پزشکی بی‌نقص باشد. خوشبختانه راه‌حل‌های خوراکی و جراحی نیز برای درمان آن وجود دارد. منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما هستیم.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x