مدت زمان نگهداری مواد غذایی در فریزر چقدر است

مدت زمان نگهداری مواد غذایی در فریزر چقدر است؟ از گوشت گرفته تا پیتزا

همان‌طور که می‌دانیم غذا‌های یخ زده را نمی‌شود تا ابد داخل یخچال نگه داشت. کلید خوشمزه نگه‌داشتن مواد غذایی حتی در صورت یخ زدن، این است که بدانید هر ماده غذایی چقدر باید داخل فریزر بماند. می‌توان مواد غذایی را به چند دسته تقسیم کرده و برای هرکدام زمان مشخصی را در نظر گرفت. در ادامه این مطلب از کابان مگ به بررسی مدت زمان نگهداری مواد غذایی مانند انواع گوشت قرمز و مرغ و ماهی خام و پخته، میوه و سبزی، غذاهای آماده مانند آش، سوپ و پیتزا می‌پردازیم.

مدت زمان نگهداری گوشت و مرغ خام در فریزر

انواع گوشت خام قرمز، مرغ و ماهی به صورت سالم یا چرخ کرده از جمله مواد غذایی هستند که می‌توان آن‌ها را برای مدت زمان مختلفی می‌توان در یخچال نگهداری کرد. مرغی که یک سال داخل فریزر بوده مزه بهتری دارد یا مرغی که یک هفته داخل فریزر بوده؟ مسلماً مرغی که بعد از یک سال از فریزر بیرون می‌آورید شما را مریض نمی‌کند اما ممکن است مزه و بافت آن تقریباً به کلی عوض شود.

  • قیمه و چرخ کرده: انواع گوشت‌های قیمه شده مثل گوشت گاو، بره، گوساله و بوقلمون بهتر است در عرض ۳ الی ۴ ماه پس از گذاشتن داخل فریزر مصرف شوند.
  • گوشت قرمز: در صورتی که گوشت قرمز را به صورت تکه‌های کوچک و خورشتی ببرید، باید قبل از ۶ ماه آن را مصرف کنید اما اگر تکه‌ها بزرگ‌تر از یک کف دست هستند تا ۱۲ ماه هم بافت و طعم خود را حفظ می‌کنند.
  • مرغ و ماکیان: مرغ درسته تقریباً تا ۱ سال داخل فریزر مشکلی نخواهد داشت اما اگر آن را تکه‌تکه کرده‌اید، نباید بیشتر از ۹ ماه داخل فریزر بگذارید.
  • ماهی‌ها: ماهی‌های پر چرب مثل ماهی تن و سالمون، نباید بیش از ۲ الی ۳ ماه داخل فریزر باشند؛ اما ماهی‌های کم چرب مثل ماهی کفشک و ماهی روغن (کاد) را می‌توان تا ۶ ماه داخل فریزر نگهداری کرد.
مدت زمان نگهداری گوشت و مرغ خام در فریزر

مدت زمان نگهداری میوه و سبزی در فریزر

انواع میوه و سبز از دیگر مواد غذایی هستند که می‌توان برای مدت زمان مختلفی در فریزر نگهداری کرد. به غیر از مرکبات مانند پرتقال و لیمو می‌توانید بیشتر میوه و انواع سبزیجات را تا ۱۲ ماه داخل یخچال نگهدارید. البته مرکبات را هم می‌شود داخل فریزر گذاشت اما کمی کار دارد. بهترین کار این است که سبزی‌ها را قبل از یخ‌زده کردن به خوبی پاک کرده و بشویید.

سپس سبزی را داخل آب جوش بگذارید تا خیلی کوتاه بجوشد یا آن را داخل تابه تفت بدهید تا آب آن بیرون آمده و خشک شود. این کار باعث توقف فعالیت آنزیم‌های سبزی می‌شود اما کمی از خواص آن را از بین برده و شکل آن را عوض می‌کند.

مدت زمان نگهداری گوشت و مرغ خام در فریزر

مدت زمان نگهداری سوپ، خورش و انواع خوراک‌های گوشتی در فریزر

مواد غذایی مانند آش و سوپ را هم می‌توان تحت شرایطی در فریزر برای مدت زمان مشخصی نگهداری کرد. اگر سوپی یا خورشی که درست کرده‌اید اضافه است، به جای دور ریختن آن را داخل فریزر بگذارید. سوپ، خورش و خوراک‌هایی که حاوی سبزیجات، گوشت، حبوبات، رشته و پنیر باشند را می‌توانید پس از خریدن یا آماده کردن تا ۲ الی ۳ ماه داخل فریزر بگذارید.

french onion soup

مدت زمان نگهداری گوشت پخته شده در فریزر

انواع گوشت ماهی، مرغ و قرمز به صورت پخته شده از دیگر مواد غذایی هستند که می‌توان برای مدت زمان مختلفی در فریزر نگهداری کرد. گوشت مرغ و گوشت قرمز پخته شده ۲ الی ۶ ماه داخل فریزر ماندگاری داشته و همان‌طور خوشمزه می‌ماند.

اگر پیتزای اضافه داشتید که بعید می‌دانم! می‌توانید ۱ الی ۲ ماه داخل فریزر نگه دارید بدون اینکه مزه آن عوض شود. ناگت و پیراشکی مرغ پس از ۱ الی ۳ ماه داخل فریزر بودن همچنان خوشمزه خواهند بود.

نان را تا چه مدت می‌توان در فریزر نگهداری کرد؟

نان‌ها انواع مختلفی دارند و از دیگر مواد غذایی هستند که می‌توان برای مدت زمان مختلفی در فریزر نگهداری کرد. انواع نان به ویژه لواش، نان وافل، پنکیک و نان تست هم جزو مواد غذایی محبوب و خوشمزه هستند و تا یک ماه کیفیت و مزه خود را داخل فریزر حفظ می‌کنند.

چه کار کنیم مواد غذایی در فریزر خراب نشود؟

فریزر این دوست بهداشتی ما، روی دیگری هم داشته و گاهی باعث تشکیل کریستال‌های یخی و خشک شدن مواد غذایی می‌شود. مثلاً در شکل پایین که یک تکه گوشت بوقلمون است کریستال‌های یخ به وضوح قابل مشاهده هستند و دایره‌های قهوه‌ای قسمت‌های خشک شده‌اند.

این حالت زمانی رخ می‌دهد که مواد غذایی از خود آب ترشح می‌کنند. این ذرات آب به سرد‌ترین قسمت فریزر چسبیده و باعث تشکیل برفک می‌شود که احتمالاً بار‌ها با این صحنه مواجه شده‌اید. البته دیدن کریستال‌های یخ همیشه مشکل ساز نیست. در صورتی که مواد غذایی سریعاً یخ بزنند، کریستال‌های تشکیل شده آن‌قدر بزرگ نخواهند بود که به بافت مواد غذایی آسیب بزنند اما هرچه فرآیند یخ زدن طولانی‌تر باشد، احتمال خراب شدن بافت مواد غذایی بیشتر است.

همان‌طور که در شکل مشاهده کردید، کریستال‌های یخ و نقاط خشک شده به وضوح مشخص است. خوردن این تکه گوشت هیچ مشکلی برای سلامتی نخواهد داشت اما مطمئناً کیفیت بافت و مزه آن پایین‌تر از گوشت تازه خواهد بود. همچنین یکی از دیگر مواردی که باعث می‌شود کیفیت مواد غذایی پایین بیاید، هوای داخل بسته بندی‌ها است؛ اما برای پیشگیری از خراب شدن مواد غذایی داخل فریزر چکار کنیم؟

نکاتی در باب مدت زمان نگهداری مواد غذایی

نکاتی در باب مدت زمان نگهداری مواد غذایی

نکاتی که در ادامه در مورد چگونه و مدت زمان نگهداری انواع مواد غذایی عنوان شده است به شما کمک می‌کند که به بهترین نحو از خوراکی‌های خوشمزه خود مراقبت کنید.

  • از مناسب بودن دمای فریزر خود اطمینان حاصل کنید. بهترین دمای فریزر ۱۸درجه سانتی گراد یا صفر درجه فارنهایت است. برای درک بهتر اینکه چرا دما آن‌قدر مهم است بهتر است بدانید یک بسته لوبیا آب پز تا ۱ سال در دمای ۱۸درجه ماندگاری دارد، در حالی که این مدت در دمای ۱۲درجه به سه ماه کاهش یافته و در دمای ۶درجه کیفیت لوبیا در عرض سه هفته پایین می‌آید.
  • از پاکت فریزر و پاکت‌های زیپ‌دار استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید برای حفظ رطوبت پاکت را خوب دور مواد بپیچید.
  • یخچال را بیش از حد پر نکنید. استاندارد فریزر‌ها این است که مواد حداکثر در عرض ۲۴ ساعت یخ بزنند و برای رسیدن به این هدف، باید به ازای هر ۳۰ سانتی‌متر مربع از فضای فریزر، ۱ الی ۱.۵ کیلوگرم غذا داخل آن بگذارید. اگر مواد غذایی داخل فریزر بیش از حد استاندارد باشد، یخ زدن به تعویق افتاده و احتمال خراب شدن و کاهش کیفیت آن‌ها بیشتر می‌شود.
  • هوای داخل بسته بندی‌ها را به‌طور کامل و تا جایی که امکان دارد خالی کنید.
  • فراموش نکنید هرچقدر غذا بیشتر داخل فریزر بماند، احتمال اینکه فریزر آن را خشک کند بیشتر است. بهترین کار زدن تاریخ روی بسته‌هایی است که داخل فریزر می‌گذارید و سعی کنید به ترتیب و در اولین فرصت مواد غذایی را مصرف کنید.
  • در زمان یخ زدایی کردن، بهترین کار این است که یخ غذا داخل یخچال آب شود نه دمای اتاق. دمای اتاق محیط مناسبی برای رشد باکتری‌های بیماری‌زا بوده و همچنان که یخ غذا در حال آب شدن است، ممکن است محیط آن کم‌کم برای رشد باکتری‌ها مناسب شود.

سخن آخر

فریزر بخشی از زندگی و عادات تغذیه‌ای بسیاری از ما است که به نگهداری بیشتر مواد غذایی و پیشگیری از اسراف کمک شایانی می‌کند. با یادگیری مطالب مفیدی در مورد اصول و نحوه و مدت زمان نگهداری انواع مواد غذایی از جمله گوشت، میوه و سبزی در فریزر، می‌توانید غذا‌ها را برای مدت طولانی‌تری خوشمزه نگه دارید.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x