روش فریز کردن موز + نگهداری طولانی مدت میوه‌ها

روش فریز کردن موز + نگهداری طولانی مدت میوه‌ها

بسیاری میپرسیند ایا می شود موز را فریز کرد و اصلا چگونه باید آن را فریز کرد؟ اگر سری به میوه فروشی بزنید مشاهده می‌کنید که موز و میوه‌های استوایی دیگر مانند انبه زودتر از سایر میوه‌ها خراب شده و تازگی خود را از دست می‌دهند. در ایران به دلیل وارد شدن موز از خارج، قیمت تمام شده بالایی دارد و معمولاً جزء میوه‌های گران محسوب می‌شود. اگر مقدار زیادی موز دارید نباید اجازه دهید خراب شوند بلکه راه‌های نگهداری طولانی مدت مانند فریز کردن موز را امتحان کنید. در این مقاله از کابان مگ همراه ما باشید تا با فوت و فن فریز کردن موز و چگونگی استفاده از موز فریز شده آشنا شوید.

فریز کردن موز به صورت کامل

بهترین شکل موز برای فریز کردن، زمانی است که آن رسیده است در شیرین‌ترین حالت خود قرار دارد. اگر قصد دارید از موز در تهیه نان یا اسموتی استفاده کنید، فریز کردن آن به شکل کامل، بهترین شیوه است. برای این کار به روش زیر عمل کنید.

موزها را پوست کُنید.

آن‌ها را در کیسه فریزر بگذارید.

روی کیسه فریزر تاریخ فریز کردن را یادداشت کنید.

اگر قرار است از موز در اسموتی استفاده کنید، موزها را به صورت منجمد در مخلوط‌کن بریزید. اگر می‌خواهید از موز در پخت نان، مافین یا دیگر دسرهای گرم استفاده کنید، ابتدا موزها را یخ‌زدایی کرده و سپس با مواد دیگر مخلوط کنید.

آیا کندن پوست موز مهم است؟

می‌توانید موز را با پوست فریز کنید اما بهتر است برای راحتی در استفاده‌های بعد از فریز کردن، پوست آن را جدا کرده سپس فریز کنید. زمانی که موز منجمد می‌شود، پوست آن سیاه و نرم می‌شود.

اگرچه خوردن خود موز به این شکل راحت است اما در این حالت، کندن پوست آن بسیار دشوار است. همچنین فریز کردن موز با پوست، موجب از بین رفتن کیفیت موز می‌شود.

به یاد داشته باشید موز با پوست فریز شده، به تازگی موزِ بدون پوست نخواهد بود و برخی عقیده دارند اگر موز با پوست فریز شود، یک ماه از ماندگاری آن در فریزر کم می‌شود. پس با این وجود، همیشه موزها را به صورت پوست کنده در فریز قرار دهید.

فریز کردن موز به صورت تکه‌ای

اگر مشخص نیست که بعداً چگونه از موز استفاده می‌کنید، موز را قبل از فریز کردن برش بزنید. با این کار، اندازه‌گیری میزان موز برای دستورالعمل‌های غذایی نیز راحت‌تر خواهد بود.

  1. موزها را پوست کُنید.
  2. آن‌ها را با قطر ۱/۲ تا ۳/۴ اینچ یا یک تا نیم سانتی‌متری برش بزنید.
  3. تکه‌های موز را روی سینی فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده است، قرار دهید.
  4. با استفاده از فریز سریع به مدت دو ساعت، موزها را فریز کنید تا زمانی که موزها سفت شوند.
  5. سپس موزهای منجمد را به کیسه فریزر منتقل کرده و دوباره در فریزر قرار دهید.
  6. روی کیسه فریزر تاریخ منجمد کردن موزها را یادداشت کنید.

چرا برای منجمد کردن موز باید از روش فریز سریع استفاده کرد؟

اگر تکه‌های موز را در ظرف ریخته سپس فریز کنید، هنگام استفاده، این تکه‌ها به یکدیگر چسبیده و جدا کردن آن‌ها مشکل خواهد بود. با روش فریز سریع، تکه‌های موز به هم نمی‌چسبند و به صورت جداگانه منجمد می‌شوند.

بنابراین هر زمان که به موز نیاز داشتید، می‌توانید به راحتی موزهای مورد نیاز را از فریزر خارج کنید. این روش برای فریز کردن سایر میوه‌ها مانند گیلاس، آلو، توت و … نیز مناسب است.

روش فریز کردن موز + نگهداری طولانی مدت میوه‌ها

تا چه مدت می‌توان موز را در فریزر نگه داشت؟

نگهداری موز در فریزر نامحدود است اما بهترین زمان آن بین شش تا هشت ماه است. بیش از این زمان، موزها خشک شده و غیر قابل مصرف می‌شوند.

تهیه پاپسیکل موزی

می‌توانید به انتهای موزها، چوب بستنی وارد کرده و آن‌ها را در شکلات آب‌شده، شکر، نمک و یا هر نوع خوراکی دیگر که دوست دارید، بغلتانید. سپس با استفاده از فریز سریع، پاپسیکل‌ها را منجمد کنید.

این روش، جایگزین مناسبی برای پاپسیکل‌های صنعتی است زیرا از میوه تازه در آن استفاده شده و منبع غنی پتاسیم است.

روش فریز کردن موز + نگهداری طولانی مدت میوه‌ها

سخن آخر

اگر معمولاً میزان زیادی اسموتی درست می‌کنید، هنگام خرید موز، به دنبال موزهای ارزان قیمت باشید. چون فریز کردن موز کار آسانی است، اگر موز ارزان قیمت پیدا کردید، می‌توانید مقدار بیشتری از آن خرید کنید. منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما در زمینه فریز کردن موز هستیم.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x