طرز تهیه برگه یا چیپس سیب در خانه با روش سریع و ساده با فر یا بدون فر

سیب خشک در خانه با روش سریع و ساده با فر یا بدون فر

چیپس سیب یکی از خوشمزه‌ترین و راحت‌ترین چیپس‌های میوه است. به پیشنهاد یکی از اعضای خانواده‌ام که چیپس سیب خیلی دوست دارد اقدام به تهیه آن کردم و تصمیم گرفتم عکس بگیریم و با خوانندگان کابان مگ به اشتراک بگذارم. در ادامه با طرز تهیه چیپس سیب با ما همراه باشید.

در ابتدا لازم می‌دانم که بیان کنم در تهیه چیپس سیب از سیب زرد استفاده کنید و نه سیب قرمز، چون سیب زرد بافت متراکم و شیرینی دارد و چیپس آن هم به طبع خوشمزه‌تر خواهد شد ولی سیب قرمز بافت پفکی دارد و بخش زیادی از آن را آب تشکیل می‌دهد و چیپس آن خوشمزه نخواهد شد.

خرید سیب زرد چروک، زده دار و ارزان

به یاد داشته باشید که مهم نیست برای تهیه چیپس میوه از میوه‌های سالم و تازه استفاده کنید. بهتر است میوه‌های سالم و خوشگل را برای مهمانی‌ها کنار بگذارید و از میوه‌های چروک شده و ته یخچال مانده چیپس درست کنید. سیب یکی از میوه‌هایی است که معمولا در مهمانی‌ها خورده نمی‌شود و از اهالی خانه کسی آن‌ها را نمی‌خورد پس بهترین گزینه برای تهیه چیپس هستند.

شستن و پوست کندن سیب‌ها

برای تهیه چیپس سیب دقت کنید که حتما سیب‌ها شسته شوند و با استفاده از چاقوی تیز یا پوست کن، پوست آنها کنده شود. در اینجا لازم به ذکر است که بگویم برای داشتن یک چیپس سیب خوشمزه و پرطرفدار بهتر است پوست سیب را بکنید چون بعد از خشک شدن سفت و بدقلق می‌شود و خوردن چیپس را آزاردهنده می‌کند. پس اگر چیپس سیب خوشمزه و خوش خوراک می‌خواهید حتما سیب‌ها را پوست بکنید و نگران دور ریختن پوست سیب‌ها نباشید چون برای آن‌ها هم برنامه‌ای داریم.

خرد کندن سیب‌ها

بسیاری برای تهیه چیپس سیب، آن‌ها را حلقه حلقه می‌کنند که کار بسیار مشکلی است و برای انجام آن به ابزار مخصوصی احتیاج است. ما در تهیه چیپس میوه کار را راحت کرده‌ایم و سیب را قاچ قاچ کرده‌ایم تا هم کار سریع‌تر پیش برود و هم نیازی به ابزار خاصی نباشد. از طرفی هم با این روش، خوردن چیپس سیب بسیار راحت‌تر است.

میزان ضخامت سیب‌ها به سلیقه خودتان بستگی دارد، نازک یا ضخیم بودن قاچ‌ها در طعم چیپس تاثیری ندارد و فقط زمان خشک شدن را کم یا زیاد می‌کند.

خشک کردن سیب‌ها

وقتی همه سیب‌ها را پوست کندید و قاچ قاچ کردید آن‌ها را روی یک سینی یا یک سبد بچینید و برای یک شبانه روز آن‌ها را در محیط آشپزخانه یا جایی که کمی خشک شوند نگهدارید.

پس از یک روز سیب‌ها را برای پنج دقیقه با کم‌ترین دما درون فر بگذارید، سپس فر را خاموش کنید و سیب ها را برگردانید و دوباره برای پنج دقیقه با کم‌ترین دما در فر بگذارید. در این روش چیپس سیب بسیار صاف و زیبا خشک خواهد شد.

تهیه چیپس سیب بدون فر

یک روش دیگر هم برای خشک کردن سیب‌ها وجود دارد که با استفاده از بخاری یا رادیاتور‌های خانگی است. من خودم نصف سیب‌ها را در فر و نصف دیگر را روی بخاری خشک کردم. چیپس‌های خشک شده در فر همان‌طور که گفته شد بسیار صاف و خوشگل شدند ولی سیب‌های خشک شده روی بخاری کمی لوله شدند و رنگ آن‌ها هم تیره‌تر شد.

البته دستگاه‌های میوه خشک کن هم برای تهیه چیپس میوه در دسترس هستند ولی به دلیل تولید صدای زیاد ناشی از کار کردن فن و مصرف برق زیاد به صرفه به نظر نمی رسند.

نگهداری از چیپس سیب

برای نگهداری چیپس سیب کار خاصی لازم نیست انجام دهید فقط آن را در یک ظرف شیشه‌ای در‌دار بگذارید و در جایی خنک و دور از نور خورشید نگهداری کنید. اگر می‌خواهید چیپس‌ها را برای مدت طولانی نگهداری کنید، استفاده از یخچال عاقلانه به نظر می‌آید.

نکات

برخی برای طعم‌دار کردن چیپس از مخلوط پودر شکر و دارچین استفاده می‌کنند ولی من طعم واقعی سیب را ترجیح می‌دهم و از پودر شکر و دارچین استفاده نکردم؛ اگر مایل بودید می‌توانید پس از قاچ قاچ کردن سیب‌ها، آن‌ها را به مخلوط پودر شکر و دارچین آغشته کنید سپس خشک کنید.

از پوست و تفاله سیب هم می‌توانید استفاده‌های فراوانی کنید که یکی از آن‌ها تهیه ماسک صورت است. می‌توانید پوست و تفاله سیب را با کمی آب بپزید و سپس میکس کنید. مخلوط را درون شیشه‌ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید و هفته‌ای یک بار یک قاشق از آن را با کمی عسل مخلوط کنید و روی صورت خود بگذارید و پس از یک ربع صورت خود را با آب ولرم بشویید.

سخن آخر

اگر از این مقاله خوشتان آمده است آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و ما را از نظرات خود بهره مند کنید.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قادرخان

Just perfect

بهمن

عالی بود!!!!!!!!

یه تجربه واقعی!!!!!!!!!!!

بهمن

عالی بود!!!!!!!!

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x