فریز کردن هویج

روش صحیح نگهداری هویج در فریزر، راهنمای فریز کردن هویج

هویج و زردک به خوبی به شکل خام، نیمه پخته و یا کاملاً پخته فریز می‌شوند. هویج و زردک به دلیل منبع غنی ویتامین آ، برای تقویت بینایی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند و به صورت خام و پخته مصرف می‌شوند. در این مقاله از کابان مگ با موضوع فریز کردن هویج با ما همراه باشید.

هویج به تنهایی به عنوان یک غذای کامل محسوب می‌شود و همچنین به عنوان ماده اصلی در سوپ که ترکیبی از کرفس، پیاز و هویج خرد شده است، استفاده می‌شود. هویج در غذاهایی مانند سوپ، خورشت، سس و گوشت پخته شده نیز به کار می‌رود.

چگونه هویج را برای فریز شدن آماده کنیم؟

ته هویج را جدا کرده و پوست آن را بگیرید. آن را خرد کرده و هویج‌های کوچک را به صورت درسته استفاده کنید. هویج را در صافی و زیر آب سرد بشویید.

چگونه هویج را بجوشانیم؟

قابلمه‌ای بزرگ پر از آب کرده و آن را بجوشانید.

در ظرفی دیگر، آب سرد همراه با یخ بریزید.

۴۵۰ گرم هویج را در سبد مخصوص بخارپز بریزید.

زمانی که آب جوشید، سبد را درون قابلمه قرار داده یا هویج‌ها را مستقیماً درون آب جوش بریزید. مدت زمان جوشیدن هویج را در نظر داشته باشید:

هویج خرد شده: ۲ دقیقه

هویج‌های کوچک: ۵ دقیقه

سبد را از درون آب جوش بیرون آورده یا از یک قاشق بزرگ برای این کار استفاده کنید. هویج‌ها را فوراً در آب سرد و یخ ریخته تا فرایند پخت متوقف شود.

چگونه هویج را کاملاً بپزیم؟

۱. ته هویج را جدا کرده و پوست آن را بگیرید. آن را خرد کرده و هویج‌های کوچک را به صورت درسته استفاده کنید.

۲. مقدار کمی آب را در یک قابلمه متوسط بجوشانید. ۴۵۰ گرم هویج را درون قابلمه ریخته و درب آن را ببندید.

۳. مدت زمان پخت برای هویج خرد شده: ۸ تا ۹ دقیقه

۴. مدت زمان پخت برای هویج خرد شده به صورت نواری: ۵ تا ۶ دقیقه

۵. مدت زمان پخت برای هویج‌های کوچک: ۸ تا ۱۰ دقیقه

روش فریز کردن هویج

هویج جوشیده

زمانی که هویج جوشیده شده کاملاً سرد شد، آن‌ها را خشک کرده و در کیسه فریزر زیپ‌دار بریزید و تا حد امکان، هوای داخل کیسه فریزر را خالی کنید. اگر در خانه دستگاه وکیوم دارید، برای این کار از آن استفاده کنید. هرچه هوای کمتری در کیسه فریزر باشد، هویج به مدت طولانی‌تری در فریزر سالم باقی می‌ماند.

اگر قصد دارید هویج را در ظرف مخصوص فریزر بسته‌بندی کنید، ظرف را کاملاً پر نکنید و حدود ۱ اینچ از آن را خالی بگذارید. در ظرف‌های کوچک، ۲ اینچ از ظرف را خالی بگذارید. اگر از ظروف شیشه‌ای برای فریز کردن استفاده می‌کنید، حتماً این فضای خالی را هنگام بسته‌بندی در نظر داشته باشید زیرا هویج پس از منجمد شدن انبساط پیدا کرده و موجب ترک خوردن ظرف شیشه‌ای می‌شود.

روی بسته‌بندی، تاریخ فریز شدن را یادداشت کنید. هویج تا ۱۲ ماه در فریزر سالم باقی می‌ماند.

هویج پخته شده

هویج را کاملاً خشک کرده و طبق دستورالعملی که در قسمت هویج جوشیده ذکر شد، آن را بسته‌بندی و فریز کنید.

به همین ترتیب می‌توانید از فریز سریع نیز استفاده کنید. برای فریز سریع، هویج‌ها را روی کاغذ روغنی که در سینی فر پهن شده است، بریزید و در فریزر قرار دهید. پس از منجمد شدن، آن‌ها را در کیسه فریزر ریخته، وکیوم کرده و دوباره در فریزر بگذارید.

راه‌های دیگر نگهداری از هویج

یکی از راه‌های نگهداری از هویج برای مدت طولانی، خشک کردن آن است. هویج را پس از شستن به صورت حلقه حلقه درآورده و در دستگاه خشک کن بگذارید تا خشک شود. استفاده از بخاری یا فر نیز برای خشک کردن حلقه‌ها هویج هم گزینه ارزان‌تر و سریع‌تری است.

سخن آخر

هویج پخته شده و فریز شده را می‌توان در سوپ، هویج پلو، خورشت مرغ و … استفاده کرد. امیدوارم این مقاله برایتان مفید باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x