ارگونومی محل کار چگونه باید باشد؟ میز و صندلی تا کیبورد و ماوس

ارگونومی محیط کار و اداره چگونه باید باشد؟ میز و صندلی تا کیبورد و ماوس

 اگر تا به حال در محیط اداری مشغول به کار بوده باشید، حتماً با بدن درد به خوبی آشنا هستید. کمر دردی که به دلیل طراحی ضعیف صندلی شب‌ها بی خوابتان می‌کند یا گردن دردی که به دلیل خم شدن روی صفحه نمایش تا مدت‌ها شما را عذاب داده و مچی که به دلیل کار زیاد با موس و صفحه کلید کامپیوتر رمقی برایش نمانده! اما آیا کار کردن در محیط‌های اداری و پشت میز همیشه این‌قدر سخت است؟ در این مقاله از کابان مگ قصد داریم تا شرح جامعی بر ارگونومی محیط کار و ارائه آموزش ها و نکات مهم در همین خصوص داشته باشیم.

ارگونی در محیط کار و راندمان بهتر

در ادامه بحث مطالب بسیار جامع، کاربردی و کاملی را در مورد تمام قسمت‌های ادارات برای شما جمع آوری کرده‌ایم. مطالب این بخش حول ۴ محور خواهد بود.

  • ارگونومی میزهای اداری
  • ارگونومی صندلی محیط کار
  • انتخاب مانیتور
  • ارگونومی وسایل جانبی اداری (مثل موس و کیبورد)

 ارگونومی یعنی چه؟

 علم ارگونومی علمی است که بیومکانیک بدن انسان، نحوه کارکرد عضلات و استحکام و مقاومت آن‌ها را مطالعه کرده و به بررسی واکنش بدن انسان نسبت به نور، دما و صدا و سایر عوامل محیطی می‌پردازد. اطلاعاتی که در این زمینه به دست می‌آید، به ارگونومیست‌ها کمک می‌کند تا بتوانند یک محیط کار مناسب برای بدن ما طراحی کنند تا با کاهش میزان خستگی، بازده کار‌ها چندین برابر شود.

ارگونومی میز اداری و محیط کار

نیاز ادارات به کارمند‌های پشت میز نشین هر روزه بیشتر می‌شود اما انتخاب یک میز با ارگونومی مناسب به شما کمک می‌کند تا در محیط کار در طول روز کمتر خسته شوید.

ارتفاع میز

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اولیه ارتفاع میز است. در صورتی که ارتفاع میز کم باشد برای دیدن مانیتور روی آن یا کار کردن و نوشتن، باید شانه‌های خود را خم کرده و فرم بدن به حالت قوز کردن در می‌آید. این حالت موجب گرفتگی عضلات بالای پشت شده و در طولانی مدت ممکن است باعث تغییر فرم بدن شود. در صورتی که ارتفاع میز بسیار بالا باشد بالا آوردن سر موجب درد گردن و آسیب مهره‌های گردنی می‌شود.

 از طرفی هم میزهای با ارتفاع کم خم شدن بدن و خستگی عضلانی می‌شوند چراکه برای خم شدن از عضلاتی کمک می‌گیریم که در حالت عادی به آن‌ها فشاری وارد نمی‌آید. مطمئناً پس از یک روز کاری با میز‌های کم ارتفاع در شانه‌ها، قسمت‌های فوقانی پشت، گردن و دست‌ها احساس درد و کوفتگی خواهید کرد.

ارگونومی میز اداری و محیط کار

 ارتفاع میز باید چقدر باشد؟

 ارتفاع میز باید به گونه‌ای ‌باشد که بتوانید به راحتی در آن نشسته و حالت و فرم بدنتان به شکل صحیحی باشد. برای این کار باید دقت داشته باشید که در حین کار با کیبورد، زاویه آرنج‌ها ۹۰ درجه باشد. همچنین پاها باید صاف روی زمین قرار گرفته و ران‌ها کاملاً موازی با لگن یا یک ذره پایین‌تر از آن باشد. برای اندازه گیری سریع ارتفاع میز می‌توانید کنار آن بایستید.

در صورتی که ارتفاع میز ۲/۵ الی ۵ سانتی متر بالا‌تر از ران شما باشد، برای شما کاملاً مناسب خواهد بود یا به صورت کلی برای افراد با قد متوسط (۱۷۵ الی ۱۸۰ سانتیمتر)، ارتفاع میز باید ۷۰ الی ۷۵ سانتی متر باشد. جالب اینجا است که محدوده استاندارد شرکت‌های تولید کننده میز‌های اداری، ۷۲ سانتی متر است که برای بیشتر افراد و خصوصاً خانم‌ها استاندارد نیست. میزهای با قابلیت تنظیم ارتفاع بهترین گزینه برای محیط کار و ادارات هستند.

 میز‌های قابل تنظیم

میزهایی که ارتفاع آن‌ها قابل تغییر و تنظیم است، جزو محبوب‌ترین میز‌ها از لحاظ ارگونومی در محیط کار و اداره هستند. در این حالت می‌توانید میز را در چندین حالت مختلف تنظیم کرده و امتحان کنید با کدام حالت راحت‌تر هستید. همچنین می‌توانید در حالت ایستاده یا نشسته از این میزها استفاده کنید. اگرچه میزهای قابل تنظیم بسیار راحت‌تر هستند اما نشستن طولانی مدت در هر حالتی که باشد می‌تواند منجر به آسیب مهره‌های کمری می‌شود.

مطالعات حاکی از آن است که علاوه بر آسیب‌های ستون فقرات، نشستن‌های طولانی مدت باعث پایین آمدن سطح متابولیسم بدن، کاهش سرعت چربی سوزی و بالا رفتن قند خون می‌شود. تنها عامل بازدارنده که عوارض نشستن‌های طولانی مدت را کاهش می‌دهد ورزش کردن و فعالیت است. سعی کنید در محیط کار بیش از اندازه ننشینید و هر از چند گاهی یک پیاده روی کوتاه داخل اداره داشته باشید.

 میز‌های قابل تنظیم

 چطور کمتر پشت میز بنشینیم؟

برای این که کمتر بنشینید می‌توانید گاهی اوقات بایستید؛ در اینجا پای میز‌های ایستاده به میان می‌آید. میز‌های ایستاده میزهایی هستند که ارتفاع آن‌ها تا حدود زیادی بالا آمده و می‌توانید در حالت ایستاده از آن‌ها استفاده کنید. بعضی از این میزها هم در حالت نشسته و هم در حالت ایستاده نیز قابل استفاده هستند. به این نوع میز‌ها، میز‌های نشسته- ایستاده (sit-stand) گفته می‌شود.

مطالعاتی که روی ۱۴۶ کارمند به منظور مقایسه میز‌های نشسته و ایستاده صورت گرفت نشان داد در یک دوره ۱۲ ماهه، میزان نشستن کارمندان یک ساعت در هر شیفت کاری کاهش یافته است. همچنین کارمندان اشاره کرده‌اند که بدن دردهای بعد از کار بسیار کاهش یافته و علاوه بر خستگی کمتر تمرکز بیشتری روی کار داشته‌اند که در نهایت باعث بهبود عملکرد کل سیستم شده است. فواید این نوع میز‌ها برای سلامتی در عرض ۱۲ ماه قابل اندازه گیری نیست اما مطمئناً در طولانی مدت برای پیشگیری از مشکلات عضلانی اسکلتی و کنترل چاقی بسیار مؤثر خواهند بود.

 ارتفاع میز ایستاده باید چقدر باشد؟

ارتفاع پیشنهادی برای میزهای ایستاده تا آرنج است تا در زمان استراحت دست‌ها روی میز، آرنج‌ها با بدن زاویه ۹۰ درجه بسازند. البته انواع میزهای ایستاده‌ای که ارتفاع آن‌ها به صورت الکتریکی یا دستی تنظیم می‌شود در بازار امروز بسیار محبوب شده‌اند که می‌توانید در بین این تنوع، میز مناسب خود را انتخاب کنید.

 میزهای ایستاده قابل تبدیل

اگر احساس می‌کنید میز‌های ایستاده به لحاظ ارگونومی در محیط کار و اداره چندان به درد شما نمی‌خورد و از نشستن طولانی مدت خسته شده‌اید، علاوه بر میز‌های ایستاده-نشسته، انواع دیگری از میز‌ها نیز وجود دارند که به آن‌ها میز‌های ایستاده قابل تبدیل گفته می‌شود. بدین صورت که این میز‌ها روی میز فعلی شما قرار گرفته و به میز ایستاده تبدیل می‌شوند. این میز‌ها نسبتاً قیمت مناسب‌تری داشته و اگر بودجه‌ای که برای میز گذاشته‌اید کم است، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا سراغ این گزینه‌ها بروید.

 میزهای ایستاده قابل تبدیل

یک نکته مثبت دیگر هم اینکه کار کردن و نصب کردن این میز‌ها از میز‌های نشسته-ایستاده راحت‌تر است کافی است این میز را روی میز فعلی خود گذاشته و میز شما به یک میز ایستاده تبدیل می‌شود در حالی که این تبدیل کردن در میز‌های نشسته ایستاده ممکن است کمی زمان بر و پیچیده باشد. از طرفی هم می‌توانید این میز کوچک را برداشته و روی هر میز دیگری که می‌خواهید بگذارید و در هرجایی که مایل باشید، یک میز معمولی را به میز ایستاده تبدیل کنید.

ارگونومی صندلی در اداره و محیط کار

فرض کنید یکی از بهترین میز‌ها با مناسب‌ترین ارگونومی را در اداره و محیط کار دارید، اما صندلی شما آن‌قدر نامناسب است که نمی‌توانید راحت بنشینید. میز و صندلی دو دوست قدیمی و جدا نشدنی هستند که بدون یکدیگر کامل نمی‌شوند. صندلی‌های دارای ارگونومی نامناسب یکی از مهم‌ترین عوامل کمر درد و خسته شدن کارمندان ادارات است و به عنوان رئیس اداره بهتر است در نظر داشته باشید، استفاده از صندلی‌های مناسب، به افزایش تولید و بالا رفتن بازدهی کارها بسیار کمک می‌کند.

گزینه‌های زیادی برای خرید صندلی ارگونومیک در بازار موجود است؛ با امکانات و قیمت‌های بسیار مختلف. یکی از اساسی‌ترین امکانات اولیه که هر صندلی باید داشته باشد، توانایی تنظیم ارتفاع است. ارتفاع صحیح یک صندلی باید طوری باشد که بتوانید کف پاهای خود را صاف روی زمین بگذارید. پیشنهاد می‌شود ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که زانو‌ها کمی پایین‌تر از باسن قرار بگیرند. یک مقیاس خوب این است که در مقابل صندلی بایستید و آن را در ارتفاعی قرار دهید که لبه صندلی در مقابل کشکک زانوها قرار بگیرد.

ارگونومی صندلی در اداره و محیط کار

دسته صندلی

صندلی یک المان مهم در ارگونومی محیط کار است. صندلی‌های دسته‌دار فشار زیادی را از عضلات بازو و شانه‌ها برداشته و نقش مهمی در کاهش استرس دارند و با پر کردن فاصله بین میز و صندلی از خستگی زودرس جلوگیری می‌کنند. بهترین حالت این است که دسته‌های صندلی به سمت یکدیگر متمایل شده باشند چراکه اغلب افراد در هنگام تایپ کردن یا کار با کامپیوتر، دست‌های خود را بسیار نزدیک به یکدیگر قرار می‌دهند.

بعضی از صندلی‌ها این قابلیت را به فرد می‌دهند تا دسته‌ها را مطابق میل خود تنظیم کرده و آن‌ها را از هم دور یا به یکدیگر نزدیک کند. این حالت خصوصاً زمانی حائز اهمیت خواهد بود که در اداره اوقات زیادی را با گوشی یا تبلت و سایر دستگاه‌های کوچک کار می‌کنید چراکه در این حالت دست‌ها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

عمق صحیح و ارگونومیک صندلی

بعضی از صندلی‌های ارگونومی در محیط کار تنظیماتی برای تغییر فاصله بین نشیمنگاه صندلی و قسمت پشتی آن ارائه می‌دهند. در واقع فاصله بین لبه صندلی و پشت زانو باید ۲.۵ الی ۵ سانتی متر باشد. در افراد کوتاه قد، پا‌ها از میز آویزان شده و پس از مدتی نشستن پا‌ها سر شده و کرختی و بی حسی را به دنبال خواهد داشت. برعکس افراد بلند قامت که فاصله پشت زانوهایشان با لبه صندلی بیشتر از حد استاندارد است، پس از مدتی از درد زانو شکایت می‌کنند.

جایگزین‌های ارگونومیک برای میز‌های قدیمی ادارات

وقتی صحبت از نشستن صحیح می‌شود، شاید بسیاری از ما به صندلی‌های راحتی فکر کنیم که حسابی نرم و اسفنجی هستند و می‌توان پس از یک روز کاری خسته کننده در آن‌ها لم داد و استراحت کرد؛ اما آیا راحتی یعنی درست نشستن؟ جالب است بدانید امروزه عنوان «نشستن فعال» مطرح شده است که بیان می‌کند بدن باید به جای صندلی، توسط عضلات آن حمایت شود؛ یعنی عضلات برای درست نشستن درگیر می‌شوند. در ادامه با بعضی از صندلی‌های مناسب برای نشستن فعال آشنا می‌شویم.

چهارپایه‌ها

در این جا منظور از چهارپایه صندلی‌هایی هستند که قسمت پشتی ندارند. نشستن روی این صندلی‌ها شما را مجاب می‌کند با کمک عضلات پشت، در یک حالت فعال و صاف بنشینید. در صورتی که صندلی شما را در آغوش بگیرد، تغییر فرم بدن و تضعیف عضلات در طولانی مدت دور از انتظار نیست که چهارپایه‌ها از این حالت پیشگیری می‌کنند.

صندلی زینی

صندلی‌های زینی شکل همیشه یکی از بهترین گزینه‌ها برای دندان پزشکان و چشم پزشکان بوده و هست. با نشستن روی این صندلی‌های استاندارد از لحاظ ارگونومی در محیط کار لگن کمی به سمت جلو متمایل می‌شود که با انحنای طبیعی مهره‌های کمری به خوبی همخوانی دارد. سعی کنید انواع بدون پشتی این صندلی‌ها را تهیه کنید تا عضلات کمری حین نشستن فعال باشند. البته نقطه ضعف این صندلی‌ها این است که برای نشستن‌های طولانی مدت مناسب نیستند پس بهتر است در این زمینه زیاد روی آن‌ها حساب نکنید!

صندلی‌های زانویی

اگر کمر درد به رفیق شفیق این روز‌های شما تبدیل شده، پیشنهاد می‌کنیم از صندلی‌های زانویی استفاده کنید. صندلی‌های زانویی از لحاظ ارگونومی محیط کار استاندارد هستند و برای اولین را در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی وارد بازار شدند و از آن زمان تا کنون، به ندرت دیده شده‌اند. این صندلی‌های غیر معمول از دو قسمت تشکیل شده‌اند یک قسمت نشیمنگاه مثل همه صندلی‌ها و یک قسمت برای قرار گرفتن زانوها و ساق پا. از آنجایی که صندلی به سمت جلو متمایل شده، به تقسیم بهتر وزن کمک کرده و فشار زیادی را از روی کمر بر می‌دارد.

مطالعات زیادی نشان داده‌اند که صندلی‌های زانویی برای مهره‌های کمری بسیار مفید بوده و حالت طبیعی S مانند ستون مهره‌ها را به خوبی حفظ می‌کنند. البته این فشار اضافی به زانو‌ها منتقل شده و ممکن است در استفاده طولانی مدت برای زانو‌ها مضر باشد.

ماجرای صندلی‌ها و جعبه مداد رنگی!

همان‌طور که تقریباً همه ما رنگ مورد علاقه خودمان را داریم یا حداقل بعضی رنگ‌ها را بیشتر از بقیه می‌پسندیم، هرکدام از ما صندلی مورد علاقه داریم! در یک دنیای ایده آل می‌توانیم همه انواع صندلی‌ها را داشته باشیم و مرتب از این صندلی به آن صندلی تغییر مکان بدهیم اما در واقعیت قضیه کمی متفاوت است. اگر شانس امتحان کردن چندین نوع صندلی را داشته‌اید، تصمیم گیری برای شما به مراتب راحت‌تر است. حالا که میز و صندلی خود را انتخاب کرده و راحت نشسته‌اید، برویم سراغ چیزهایی که روی میز قرار می‌گیرند.

ارگونومی مانیتور در اداره و محل کار

ارگونومی مانیتور در اداره و محل کار

مانیتور‌های محیط کار از نظر ارگونومی باید به گونه‌ای قرار بگیرند که بالای صفحه نمایش در امتداد چشم‌ها یا کمی پایین‌تر از آن‌ها باشد. در صورتی که ارتفاع مانیتور زیاد باشد، باید برای نگاه کردن به آن سر خود را بلند کنید که در این حالت با کشیده شدن گردن، عضلات کردن و شانه‌ها به سرعت خسته شده و از آنجایی که چراغ‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند، احتمال سردرد بیشتر خواهد بود.

از طرفی هم اگر مانیتور بیش از حد پایین باشد، برای نگاه کردن به آن باید گردن خود را خم کنید که در این حالت نیز گردن درد بعد از ۱ ساعت کار کردن به شما اجازه نشستن نمی‌دهد. بهترین حالت این است که زیر مانیتور یک تکیه گاه بگذارید و آن را در ارتفاع مناسب تنظیم کنید. مانیتور باید به اندازه طول دست از چشمان شما دور باشد. اگر نمی‌خواهید روی میز را شلوغ کنید از مانیتورهای پایه دار استفاده کنید.

پس در خاطر داشته باشید که ارتفاع درست مانیتور ارتباط مستقیمی با درد گردن و عضلات شانه‌ها دارد. کلید قرار دادن مانیتور در ارتفاع صحیح، قابلیت تنظیم ارتفاع مانیتور است. با وجود اینکه ارتفاع مناسب مانیتور را قبلاً اشاره کردیم اما اگر از عینک‌هایی با لنز دوکانونه استفاده می‌کنید، بهتر است مانیتوری که برای محیط کار از آن استفاده می‌کنید را کمی پایین‌تر از حدود استاندارد قرار دهید تا به راحتی تصویر مانیتور را با قسمت پایین عینک خود ببینید.

تنظیم فیزیکی ارگونومی مانیتور

بعد از تنظیم ارتفاع و فاصله مانیتور، نوبت به زاویه آن می‌رسد. برای تنظیم زاویه مانیتور کافی است کمی آن را به سمت بالا متمایل کنید. در این حالت می‌توانید بدون دچار شدن به گردن درد، کل صفحه مانیتور را به بهترین نحو ممکن مشاهده کنید.

تنظیمات خود مانیتور

از آنجایی که مانیتورها تنظیمات زیادی برای نمایش تصاویر دارند، بهتر است از این همه تنظیمات به نحو احسن استفاده کنید. اولین مورد نور صفحه نمایش است. همیشه دقت کنید که نور صفحه نمایش را با توجه به نور محیط تنظیم کنید چراکه اگر مانیتور شما بیش از روشن باشد، باعث سردرد و خشکی چشم ها می شود. یکی از امکانات مانیتور های امروزی «حالت شب (Night-mode)» یا «حالت تاریک (Dark mode)» است. این حالت‌ها در ابتدا روی گوشی‌های هوشمند قرار گرفتند که در واقع نور آبی صفحه نمایش‌ها را به کلی از بین می‌برند.

نور آبی که مانیتور‌های تولید می‌کنند در شب‌ها از تولید هورمون ملاتونین جلوگیری می‌کند، هورمونی که برای داشتن یک خواب راحت لازم است. البته امروزه بسیاری از افراد نه تنها در شب که در طول روز هم از حالت شب تلفن‌های همراه و مانیتور‌های خود استفاده می‌کنند چراکه احتمال سردرد و خشک شدن چشم‌ها را بسیار کاهش می‌دهد.

به جیبتان نگاه کنید!

مانیتورها امروزه قیمت‌های بسیار متفاوتی دارند و حتی در میان انواع اداری، مانیتورهای با امکانات بالا و گران قیمت در فروشگاه‌ها دیده می‌شود؛ اما نگران نباشید، برای یک مانیتور ارگونومیک برای محل کار، لازم نیست زیادی هزینه کنید فقط کافی است بدانید دنبال چه می‌گردید.

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های مانیتور‌ها توانایی تنظیم ارتفاع است. در زمان خرید سعی کنید مانیتوری را انتخاب کنید که این قابلیت را داشته باشد اما اگر قیمت آن بالاتر از حد انتظار شما بود یا در محل کار مانیتوری دارید که ارتفاع آن تنظیم نمی‌شود، به راحتی می‌توانید زیر آن چند تکه چوب، چند عدد کتاب یا یک جعبه بگذارید تا ارتفاع آن به حد مناسب برسد. علاوه بر مانیتور می‌توانید ارتفاع میز خود را هم با همین روش بالا بیاورید.

ارگونومی لپ‌تاپ در محل کار

اگر از لپ‌تاپ برای کار کردن در محیط کار استفاده می‌کنید، پایه‌های لپ‌تاپ به لحاظ استاندارد ارگونومی جزو بهترین گزینه‌ها هستند که علاوه بر قیمت مناسبی که دارند، به شما کمک می‌کنند ارتفاع صفحه نمایش را تنظیم کرده و حتی در مواردی که ارتفاع میز کمی کمتر از حد استاندارد است، پایه لپ‌تاپ مشکل را حل می‌کند. همچنین اگر به جای مانیتور از تب لت یا سایر صفحه نمایش‌های کوچک استفاده می‌کنید این پایه‌ها بسیار مناسب هستند. اگر در زمان کار زیاد از کیبورد استفاده می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم از یک کیبورد جدا استفاده کنید و لپ‌تاپ را روی پایه گذاشته و در ارتفاع مناسب قرار دهید.

ارگونومی لپ‌تاپ در محل کار

لوازم جانبی ارگونومیک برای کار و محل اداری

بسته به اینکه کار شما چه باشد، باید روی سایر قطعات هم تمرکز داشته باشید. به عنوان مثال کسی که کار تایپ کردن انجام می‌دهد، به احتمال زیاد دچار درد مچ خواهد شد. لوازم جانبی ارگونومیک برای بعضی از کار‌ها بسیار حیاتی بوده و دقیقه به اندازه یک میز مناسب و صندلی ارگونومیک حائز اهمیت هستند.

کیبورد ارگونومیک برای تایپ کردن

اگر زیاد تایپ می‌کنید، بعد از خریدن یک کیبورد ارگونومیک تازه می‌فهمید چه لطف بزرگی در حق خودتان کرده‌اید! کیبورد‌های ارگونومیک معمولاً از کلید‌های وسط به بالا کمی شب دار هستند یعنی دقیقه جایی که انگشت‌ها شروع به تایپ می‌کنند. شیب این کیبورد‌ها به سمت شما بوده و مچ‌ها به راحتی روی زمین یا تکیه گاه کیبورد قرار می‌گیرند.

در مواردی تولید کنندگان کیبورد‌های خود را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که بین کلید‌های دست راست و چپ یک فاصله وجود داشته باشد تا دست‌ها کمی دور‌تر از یکدیگر قرار بگیرند. حتی در مواردی برای اینکه دست‌ها در فاصله طبیعی خود و دور از یکدیگر قرار بگیرند، کیبورد از وسط نصف شده و تبدیل به کیبورد دو تکه می‌شود. کیبورد‌های دو تکه جزو بهترین و ارگونومیک‌ترین کیبور‌های موجود در بازار هستند که برای تایپ کردن‌های طولانی مدت بسیار خوب عمل می‌کنند.

ماوس ارگونومیک

بعضی از افراد در زمان کار شاید همه با هم چند بار صفحه کلید را لمس کنند و تقریباً همه کار‌ها را با موس انجام می‌دهند. برای این افراد داشتن یک موس خوب به معنی کار بهتر و بیشتر است. موس‌های ارگونومیک طراحی کاملاً متفاوتی با موس‌های معمولی دارند بدین معنی که به جای قرار گرفتن در حالت افقی، در حالت عمودی قرار می‌گیرند. این حالت اگرچه در ابتدا عجیب به نظر می‌رسد اما در واقع حالت طبیعی دست در این نوع موس‌ها بهتر حفظ شده و شما را خسته نمی‌کنند.

از بالشتک و تکیه گاه استفاده کنید

اگر قصد خرید موس یا کیبورد جدید ندارید، یک راه حل بسیار ساده‌تر نیز وجود دارد؛ بالشتک‌ها. می‌توانید برای اینکه در طولانی مدت مچ درد نگیرید، از موس پد‌های بالشتکی استفاده کنید که در واقع زیر مچ شما یک بالشتک کوچک قرار می‌گیرد و قسمت زیادی از درد عضلات و فشاری که روی مچ قرار دارد را کاهش می‌دهد. همچنین برای کیبورد‌ها تکیه گاه‌های مخصوص برای مچ و حتی برای آرنج‌ها طراحی شده که می‌تواند به شما کمک کند روزانه ساعت‌های متوالی به تایپ کردن بپردازید.

منظم به بدنتان کش و قوس دهید

تمام مواردی که تا کنون در مورد ارگونومی به آن اشاره کردیم اثرات بسیار خوبی در کاهش درد کمر، گردن، پاها، مچ و سایر قسمت‌های بدن در محیط کار دارند اما یکی از اساسی‌ترین نکات، استراحت کردن است. اگر مدت طولانی است که نشسته‌اید، سعی کنید بایستید و کمی قدم بزنید چراکه نشستن‌های طولانی مدت علاوه بر آسیب و خستگی بیشتر، به بیماری‌های قلبی نیز دامن می‌زند.

اگر از کامپیوتر و مانیتور و کیبورد استفاده می‌کنید، سعی کنید تا حد امکان هر ۵۰ الی ۶۰ دقیقه یک بار به مدت ۵-۱۰ دقیقه استراحت کنید، قدم بزنید و چند حرکت کششی ساده انجام دهید. استراحت‌های مکرر و کوتاه مدت نقش بسیار مهمی در کاهش خستگی‌های شغلی و بدن درد بعد از یک روز کاری دارد.

سخن آخر

در دنیای امروزی و سبک زندگی ما، اهمیت ارگونومی در محیط کار و ادارات روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. بررسی اثرات ارگونومی روی سلامت افراد به وضوح نشان داده است که ارگونومی باید جزئی اساسی از هر محیط کاری باشد. مطابق تحقیقات صورت گرفته، میزان زمانی که افراد در طول روز می‌نشینند افزایش چشم گیری داشته است که این میزان در کارمندان ادارات به مراتب بیشتر نیز خواهد بود. در بسیاری از موارد به راحتی می‌توانیم با رعایت اصول ساده ارگونومی و کشش و قدم زدن‌های مکرر از درد عضلات و آسیب مهره‌های کمر و گردن پیشگیری کنیم.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x