طرز تهیه نان پیتا خانگی در فر + روش مزه دار کردن نان پیتا

0

در کابان مگ به آموزش پخت انواع نان در خانه پرداخته‌ایم و در این مقاله قصد داریم نان پیتا را آموزش دهیم که از نظر مواد اولیه و طریقه عمل آوری خمیر تفاوت چندانی با نان خانگی کابان مگ ندارد. نان خانگی بدون جوش شیرین یک موهبت است و باید از آن استفاده کرد. در این مقاله در ابتدا توضیحی مختصر درباره نان پیتا داده می‌شود و در ادامه طرز تهیه نان پیتا آموزش داده شده، مصارف نان پیتا گفته می‌شود و در انتها یک ادویه برای طعم دار کردن آن ارائه می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید.

نان پیتا چیست؟

نام نان پیتا ما را به یاد کشورهای آمریکای جنوبی و اسپانیایی زیان می‌اندازد ولی نان پیتا یک نان محلی خاورمیانه در سمت ساحل مدیترانه است. خمیر نان پیتا از آب، آرد، خمیر مایه و نمک تهیه شده و در تنور آجری یا تنور سنتی پخته می‌شود؛ اما به دلیل در دسترس نبودن این تنور در خانه ما از فر استفاده می‌کنیم و تمام سعی خود را می‌کنیم تا نان پیتا مانند نمونه اصیل خود باشد. این نان در کشورهایی مانند سوریه، اسرائیل، فلسطین، لبنان و اردن طرفداران زیادی دارد و در واقع هر وعده غذایی مردم با این نان سرو می‌شود.

مدت زمان تهیه خمیر چهار ساعت و پخت نان پیتا حدود نیم ساعت است و در این دستور تهیه حدود ۱۲ نان (به وزن چانه‌ها بستگی دارد) تهیه می‌شود که برای سرو هفت نفر مناسب است.

مواد لازم برای تهیه نان پیتا

مواد لازممقدار
خمیر مایه۸ گرم یا یک و یک چهارم قاشق چای خوری
آب گرمیک و یک دوم پیمانه
شکریک قاشق چای خوری
آردسه پیمانه
نمکیک و یک چهارم قاشق چای خوری

طرز تهیه نان پیتا

خمیر مایه را در یک دوم پیمانه آب گرم حل کرده و شکر را به آن اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید تا شکر حل شود. سپس مخلوط را در جایی گرم و مرطوب برای ۱۵ دقیقه قرار دهید تا روی آب کف ایجاد شود.

در این بین در یک کاسه آرد و نمک را مخلوط کنید و یک حفره در وسط آن ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که آرد به منظور هوادهی باید الک شود.

پس از کف کردن مخلوط خمیر مایه و شکر، آن را به آرامی درون حفره ایجاد شده بریزید و در ادامه یک پیمانه آب باقیمانده را نیز به آن اضافه کنید. با استفاده از یک کفگیر چوبی یا پلاستیکی اقدام به هم زدن آرد و آب کنید تا خمیر شکل گیرد.

خمیر را به یک سطح آرد پاشی شده منتقل کنید و برای ۱۵ دقیقه آن را ورز دهید. وقتی خمیر دیگر چسبنده نباشد و حالت الاستیک و صافی داشته باشد، ورز دادن را تمام کنید.

حالا نوبت استراحت خمیر است. خمیر را به یک ظرف با لبه‌های بلند مانند کاسه گود چرب شده منتقل کنید و سطح خمیر را هم یا چرب کرده و یا با آب خیس کنید. پارچه یا سلفون روی خمیر بکشید و آن را برای سه ساعت در جایی گرم و مرطوبت قرار داده تا دو برابر مقدار اولیه شود.

اگر خمیر ور نیامد، نشان می‌دهد که یک جای کار ایراد دارد و باید درست شود، در مقاله علت ور نیامدن خمیر را پیدا کرده و آن را رفع کنید.

وقتی خمیر دو برابر آن را ورز داده و به صورت استوانه درآورده و حدود ۱۰ تا ۱۲ چانه از آن جدا کنید. روی چانه‌ها را بپوشانید و اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه استراحت کنند.

در این زمان فر را روی درجه ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد قرار داده تا گرم شود. سینی فر را در طبقه پایین فر قرار دهید. سینی فر و کاغذ روغنی نیز در زمان گرم شدن باید داخل فر باشند.

هنگامی فر در حال گرم شدن است، چانه‌ها را با وردنه باز کرده به صورتی که هر خمیر باز شده نیم سانتی‌متر ضخامت داشته و ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متر قطر دایره آن‌ها باشد.

هر خمیر پهن شده در دمای ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد به ۶ زمان برای پخت نیاز دارد. به این صورت که ابتدا ۴ دقیقه نان را در فر قرار داده پس از پف کردن و گذشت ۴ دقیقه، نان را برگردانده و برای ۲ دقیقه هم طرف دیگر نان را در فر بپزید.

نان‌ها را بعد از پخته شدن خنک کرده و در سبد نان برای مدت زمان کم نگهداری کنید و برای نگهداری طولانی مدت آن‌ها را پس از سرد شدن در درون کیسه قرار داده و در فریزر بگزارید. برای اطلاعات بیشتر درباره شیوه نگهداری، به مقاله نگهداری از نان مراجعه کنید.

نکات تهیه

نان پیتا در دمای آشپزخانه در جا نونی تا یک هفته و در فریزر تا یک ماه قابل نگهداری است.

در کشورهای حاشیه مدیترانه خاورمیانه از زَتَر (یک چاشنی متشکل از مخلوط چند ادویه) برای طعم دار کردن نان پیتا استفاده می‌کنند.

مزه دار کردن نان پیتا به این صورت است که مقداری از ادویه زتر را با کمی روغن زیتون مخلوط می‌کنند و پیش از قرار دادن نان پیتا درون فر روی آن می‌مالند.

همچنین اگر از نان پیتا برای سرو سس هوموس یا حمص استفاده می‌کنند. نان پیتای پخته شده را به شکل مثلث برش داده و از مخلوط روغن زیتون و ادویه زتر به آن مالیده و آن را برای ۴ تا ۵ دقیقه درون فر گذاشته تا ترد شوند.

از مصارف نان پیتا می‌توان به درست کردن انواع ساندویچ مانند ساندویچ فلافل و به عنوان چیپس نان به همراه سس حمص اشاره کرد.

مواد مغذی نان پیتا

در ابتدا باید عرض کنم که مقدار مواد مغذی موجود در این نان که در جدول زیر آمده است تقریبی بوده و برای همه خمیر محاسبه شده است پس مقادیر بیان شده در هر نان کمتر است.

انرژی۴۵۶ کالری
چربی کل۱۳ گرم
چربی اشباع۳ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
سدیم۱۴۲۴ میلی گرم
پروتئین۱۰ گرم
کلسیم۲۳۱ میلی گرم
کربوهیدرات۷۵ گرم

سخن آخر

امیدوارم از آموزش نان پیتا لذت برده باشید و در خانه اقدام تهیه آن کنید. منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما در این زمینه هستیم.