طرز تهیه فلافل ساده خانگی + تصاویر مرحله به مرحله

0

ممکن است با احساس بوی یک فلافل فروشی در یک پاساژ یا خیابان به مشامتان خورده باشد و آن را امتحان کرده باشید و در وب‌سایت‌های مختلف به دنبال طرز تهیه فلافل ساندویچی‌ها یا فلافل خیابانی بگردید و یا اگر سفری به خوزستان داشته باشید و در محله فلافل فروشی‌های اهواز به فلافل جنوبی و خوزستانی را امتحان کرده باشید و طعم آن زیر زبانتان خاطرات خوش سفر را به یادتان بیاورد.

واقعیت این است که تهیه فلافل‌هایی نظیر فلافل ساندویچی‌ها، فلافل لبنانی، فلافل جنوبی و خوزستانی هیچ گاه در خانه ممکن نیست و مزه خوب آن به دلیل مقدار زیاد مواد اولیه، غوطه ور شدن در روغن هنگام سرخ شدن و استفاده از ادویه‌های تازه آسیاب شده و مواد اولیه مرغوب است؛ ولی تهیه فلافل خوشمزه در خانه ممکن است، در این مقاله از کابان مگ با فلافل ساده خانگی همراه ما باشید.

لازم به یادآوری است که فلافل تهیه شده با دستور پخت زیر به ۸ ساعت زمان برای خیس خوردن نخودها و ۹۰ دقیقه زمان برای آماده سازی نیاز دارد. این دستور تهیه فلافل مناسب سرو برای ۴ تا ۶ نفر است و در نهایت ۱۲ فلافل به شما می‌دهد. اگر میزان غذای شما بیشتر است، می‌توانید مقدار مواد اولیه را دو برابر کنید.

فلافل چیست؟

فلافل یک غذای خاورمیانه‌ای است که از نخود، سیر و ادویه تهیه می‌شود. این غذا در کشورهای سوریه، لبنان، مصر، اسرائیل، فلسطین و ایران طرفداران زیادی دارد. فلافل به دلیل مواد اولیه ارزان و در دسترس، مزه خوب و سرعت در تهیه آن در بین مردم دنیا به ویژه گیاه خواران محبوب است. سطح کریسپی و قسمت داخلی ترد، طعم ادویه‌ای و تند فلافل با سس انبه در بین پیاز جعفری و انواع ترشی‌های تند جنوبی بسیار دلچسب است. در بیشتر کشورهای عربی فلافل در نان پیتا ولی در ایران و سایر کشورها در نان باگت سرو می‌شود ولی می‌توان آن را در سالاد به همراه سس هوموس یا حمص نیز سرو کرد.

مواد لازم برای تهیه فلافل خانگی

مواد لازممقدار
نخود آبگوشتییک پیمانه
پیازیک عدد بزرگ خرد شده
سیردو حبه
جعفری تازهخرد شده ۳ قاشق غذاخوری
پودر زیرهیک قاشق چای‌خوری
پودر تخم گشنیزیک قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه تازه آسیاب شده یا فلفل قرمز به دلخواه
نمکیک قاشق چای‌خوری
آرد در صورت تمایلچهار قاشق غذاخوری
روغن مایعبرای سرخ کردن
طرز تهیه فلافل ساده خانگی + تصاویر مرحله به مرحله

طرز تهیه فلافل خانگی ساده

نخود آبگوشتی را در کاسه‌ای ریخته و روی آن را آب سرد بریزید و اجازه دهید یک شب تا صبح خیس بخورد.

پس از خیس خوردن، نخودها را آبکشی کرده و درون قابلمه‌ای ریخته و آب تازه روی آن بریزید و روی اجاق قرار داده و اجازه دهید بجوشد.

نخودها را برای پنج دقیقه با شعله زیاد بجوشانید، سپس شعله را کم کرده و کمی هم زده و اجازه دهید برای یک ساعت بپزد. در این بخش لازم به یادآوری است که از زودپز استفاده نکنید زیرا نیاز است نخود حالت سفتی خود را حفظ کند و تنها کمی بپزد تا بتوان آن را له کرد.

پس از یک ساعت نخود را آبکشی کنید و اجازه دهید برای یک ربع در فضای آشپزخانه سرد شود.

یک قابلمه ترجیحاً چدنی (قابلمه باید سنگین با کف ضخیم باشد تا مانع فرایند سرخ شدن به خوبی انجام شود، البته از قابلمه‌های تفلون یا رویی هم می‌توانید استفاده کنید) را برداشته و در آن روغن بریزید تا به ارتفاع ۵ سانتی‌متر برسد.

در این هنگام نخود، پیاز، سیر، جعفری، پودر زیره، نمک، فلفل، پودر تخم جعفری و آرد را درون غذاساز، مخلوط کن یا چرخ گوشت ریخته و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

وقتی مواد فلافل آماده شد، با استفاده از یک اسکوپ بستنی یا دستگاه فلافل ساز دستی برای قالب زدن استفاده کنید. اگر فلافل گرد دوست دارید، مواد را درون دست خود گرد کرده و به صورت گلوله در آورید.

گلوله‌های فلافل را برای مدت ۵ تا ۷ دقیقه در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی یا قهوه‌ای روشن شوند، بعد از سرخ شدن فلافل‌ها را روی دستمال تمیزی بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

نکات تهیه

اگر وقت خیساندن و پختن نخود را ندارید می‌توانید از کنسرو نخود استفاده کنید که در هر فروشگاه و سوپر مارکتی یافت می‌شود. اگر از کنسرو نخود استفاده می‌کنید پس از آبکشی نخودها آن‌ها را با دستمال خوب آبگیری کنید تا آب درون نخودها باعث شل شدن مایه فلافل نشود.

اگر مایه فلافل شل است کمی آرد به آن اضافه کنید تا سفت شود.

اگر مایه فلافل چسبندگی لازم را نداشت به آن تخم مرغ اضافه کنید.

طرز تهیه فلافل ساده خانگی + تصاویر مرحله به مرحله

آیا فلافل یک فست فود سالم است؟

فلافل یک غذای مناسب برای گیاه خوران و وگنیست‌ها است. فلافل به لطف نخود فراوانی که دارد حاوی مقادیر بالایی از فیبر است که برای کارکرد بهتر روده‌ها بسیار مفید است. البته ناگفته نماند که فلافل کلاسیک و اصیل مانند این دستوری که امروز به آن پرداخته شد به دلیل سرخ شدن به روش غوطه وری در روغن حاوی چربی و کالری است. این غذای خوشمزه را می‌توان با سبزیجاتی مانند خیار، گوجه، کاهو، یا پیاز و جعفری خورد تا جنبه‌های سلامتی بیشتری داشته باشد.

سخن آخر

امیدورام از طرز تهیه فلافل ساده خانگی لذت برده باشید و در خانه آن را تهیه کنید. فلافل را می‌توان با سس هوموس، سس کنجد، سس انبه به صورت ساندویچی یا همراه با سالاد میل کرد. اگر طرفدار نخود هستید و دوست دارید غذای دیگری از نخود را امتحان کنید، چانا چت را به شما پیشنهاد می کنم. منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما در زمینه تهیه فلافل در خانه هستیم.