غذای هندی چانا چت یک وعده سبک، سریع و مقوی

0

غذاهای هندی از نظر طب سنتی ایرانی از جمله غذایی هستند که معمولاً طبع شناسی در آن‌ها رعایت می‌شود و بیشتر غذاها طبع معتدل و گرمی دارند. برای کسانی که سبک زندگی را بهروش طب سنتی انتخاب کرده‌اند، حذف نهار از وعده‌های غذایی یکی از معضلات روزمره است. چانا چت یک غذای هندی ساده و سریع است که یک پیاله آن می‌توان جایگزین خوبی برای وعده ناهار باشد. در این مقاله با کابان مگ همراه شوید تا با این غذای خوشمزه آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه چانا چت

نخود آبگوشتییک دوم پیمانه
پیازیک عدد کوچک نگینی ریز خرد شود
گوجه فرنگییک عدد کوچک نگینی خرد شود
خیار سالادی (اختیاری)یک چهارم پیمانه نگینی خرد شود
گشنیز تازهساطوری شده
فلفل تند سبزیک یا دو عدد
تمر هندی یا آب لیموی تازهیک تا یک دوم قاشق غذاخوری
شیره خرما یا عسلیک دوم تا یک چهارم قاشق غذاخوری
پودر زنجبیلیک هشتم قاشق غذاخوری
ادویه چات مصالحه یا چات ماسالایک دوم تا یک چهارم قاشق غذاخوری
پودر زیره تفت داده شدهیک دوم قاشق غذا خوری
نمککمی در صورت نیاز
موارد زیر را به دلخواه می‌توانید به چانا چت اضافه کنید
چاتنی سبز
سیب زمینی پخته ریز نگینی شده
کشک

نکته

ادویه چت مصالحه یک ادویه هندی است که از مخلوطی از چند گیاه پودر شده به دست می‌آید. می‌توانید در مقاله طرز تهیه چات مصالحه، روش تهیه آن را یاد بگیرید.

چاتنی سبز نیز یک نوع سس هندی تند است که با فلفل و ادویه تهیه می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره چاتنی‌ها به مقالات چاتنی انبه و چاتنی گوجه مراجعه کنید.

طرز تهیه چانا چت

ابتدا نخودها را شسته و در آب سرد خیس کنید. هر یک ساعت برای برطرف شدن بوی بد، آب نخود را عوض کنید.

پس از چند ساعت که نخودها در آب خیس خوردند، آن‌ها را آبکشی کرده و در زودپز بریزید، روی آن‌ها را آب بریزید طوری که در آب غرق شوند.

اگر نخود شما از نوع دیر پز است می‌توانید از یک چهارم قاشق چای خوری بیکینگ پودر به آن اضافه کنید و سپس در زودپز را بسته و آن را برای نیم ساعت روی شعله متوسط تا زیاد قرار دهید.

پس از نیم ساعت نخودها را آبکشی کنید (ازآنجایی‌که آب نخود حاوی مواد مغذی است معمولاً آب آن را برای تهیه سوپ نگهداری می‌کنم یا نخود را با آب آن تفت می‌دهم تا کمی برشته شود و آب آن هم تبخیر شود).

نمک، چات مصالحه، پودر زیره و پودر زنجبیل را به نخود اضافه می‌کنیم. سپس عسل یا شیره خرما و تمرهندی یا آب لیموی تازه را به نخود اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم.

در انتها نیز خیار، پیاز و گوجه نگینی را همراه با گشنیز ساطوری اضافه می‌کنیم و کمی هم می‌زنیم و سرو می‌کنیم.

مواد مغذی تقریبی در چانا چت

انرژی۲۷۶ کیلو کالری
کربوهیدرات۵۱ گرم
پروتئین۱۳ گرم
چربی۳ گرم
سدیم۲۷ میلی‌گرم
پتاسیم۱۱۰۳ میلی‌گرم
فیبر۱۳ گرم
قند۹ گرم
ویتامین آ۵۴۵ واحد
ویتامین ث۲۶/۶ میلی‌گرم
کلسیم۱۰۳ میلی‌گرم
آهن۶/۹ میلی‌گرم

سخن آخر

امیدوارم از غذای هندی چانا چت لذت برده باشید و در خانه آن را تهیه کنید. اگر طرفدار نخود هستید می توانید فلافل مشهور را که یک غذای خوشمزه تهیه شده با نخود است را حتما امتحان کنید. منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما هستیم.