۱۱ غذایی که می‌توانند به جوان ماندن پوست کمک کنند

۱۱ غذایی که می‌توانند به جوان ماندن پوست کمک کنند

11 غذایی که می‌توانند به جوان ماندن پوست کمک کنند

پیر شدن بخشی از زندگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. با این حال، غذاهایی که مصرف می‌کنید می‌تواند به جوان ماندن، هم از نظر ظاهری و هم درونی، کمک کند. در اینجا ۱۱ غذایی که به جوان ماندن پوست کمک می‌کند اشاره کرده‌ایم. در ادامه با کابان مگ همراه باشید.

روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون فرابکر یکی از سالم‌ترین روغن‌های روی زمین است. تحقیقات نشان داده است، این روغن از بیماری‌های رایج مرتبط با پیری جلوگیری می‌کند. روغن زیتون فشار خون را پایین نگه می‌دارد، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش داده، از سندرم متابولیک جلوگیری می‌کند و در مبارزه با سرطان مؤثر است. این روغن موجب شادابی و کاهش چین و چروک پوست نیز می‌شود. مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان دادند که روغن زیتون خاصیت ضدالتهابی قوی بر پوست داشته و می‌تواند است از آسیب‌های ناشی از آفتاب جلوگیری کند.

علاوه بر این، تقریباً ۷۳ درصد روغن زیتون از چربی اشباع نشده تشکیل شده است که با افزایش خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست همراه است. دو تحقیق به سوابق مواد غذایی و پرسشنامه‌های تکمیل شده توسط افراد میانسال و سالخورده پرداختند و دریافتند افرادی که بیشترین میزان مصرف چربی اشباع نشده از روغن زیتون را دارند، کمترین احتمال آسیب‌های ناشی از آفتاب را خواهند داشت.

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که طی متابولیسم و پاسخ به استرس تشکیل می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها ساختار رادیکال‌های آزاد را تغییر می‌دهند تا نتوانند آسیبی ایجاد کنند. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول است که برای جلوگیری از دیابت، مقاومت در برابر انسولین، التهاب و بیماری قلبی مفید است.

پلی فنول برای محافظت از کلاژن، پروتئین اصلی موجود در پوست، نیز مفید است. این آنتی‌اکسیدان می‌تواند برخی علائم پیری را کاهش داده و یا حتی متوقف کند. در یک مطالعه، زنانی که پوست آفتاب سوخته داشتند و با کرم‌ها و مکمل‌های حاوی چای سبز به مدت ۸ هفته مورد درمان قرار گرفتند، بهبود قابل قبولی در خاصیت ارتجاعی پوست پیدا کردند.

ماهی‌های چرب

به درستی ماهی‌های چرب غذایی ضد پیری هستند. چربی‌های امگا ۳ موجود در این ماهی برای بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، التهاب و زخم روده بزرگ مفید است. مطالعات نشان می‌دهد که ماهی چرب خاصیت ضدالتهابی داشته و از آسیب‌هایی که در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند.

ماهی سالمون یکی از معروف‌ترین انواع ماهی چرب است که حاوی خواصی است که به جوان ماندن پوست کمک می‌کند. این ماده حاوی یک آنتی‌اکسیدان به نام کاروتنوئید و آستاگزانتین است که دلیل رنگ صورتی سالمون است. در یک مطالعه، به افرادی که با مشکل آسیب‌های ناشی از آفتاب مواجه بودند، به مدت ۱۲ هفته ترکیبی از آستاگزانتین و کلاژن داده شد که بهبود چشمگیری در خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست را نشان داد.

شکلات تلخ یا کاکائو

خواص آنتی‌اکسیدانی شکلات تلخ شبیه به هیچ چیز نیست و حتی از انواع توت‌های آکای، زغال اخته و قره قروت نیز قوی‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهد که شکلات تلخ ممکن است فشار خون را کاهش داده، حساسیت به انسولین را افزایش داده و عملکرد شریانی و ارتجاعی را بهبود بخشد. شکلات حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام فلاوانول است که پوست را از آسیب آفتاب محافظت می‌کند. با این حال، میزان فلاوانول به طور چشمگیری در انواع شکلات متفاوت است.

یک مطالعه نشان داد که شکلات تلخِ حاوی فلاوانول بالا است که مقدار زمان سپری شده در آفتاب را قبل از قرمز شدن پوست افزایش می‌دهد. لازم به یادآوری است که این مورد در افرادی که شکلات با فلاوانول کمتری مصرف می‌کنند، روی نمی‌دهد. در تحقیق دیگری که عملکرد کاکائو با فلاوانول بالا و فلاوانول کم بر روی پوست را مورد بررسی قرار داد، افرادی که کاکائو با فلاوانول بالا مصرف کردند، بهبود آبرسانی، لطافت، استحکام و جریان خون بهتری را در پوست خود تجربه کردند. به یاد داشته باشید که هرچه میزان کاکائو بیشتر باشد، میزان فلاوانول نیز بیشتر است؛ بنابراین هنگام خرید، شکلات تلخی را انتخاب کنید که حاوی حداقل ۷۰ درصد کاکائو باشد.

سبزیجات

سبزیجات بسیار مغذی و کم کالری هستند. سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که خطر بیماری‌های قلبی، آب مروارید و سرطان را کاهش می‌دهد. بسیاری از سبزیجات سرشار از کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن هستند که از پوست در برابر اشعه خورشید و رادیکال‌های آزاد که هر دو منجر به چروک شدن پوست می‌شوند، محافظت می‌کند. هویج، کدو حلوایی و سیب زمینی شیرین، برخی از بهترین منابع بتاکاروتن هستند.

بسیاری از سبزیجات نیز سرشار از ویتامین ث هستند که برای تولید کلاژن ضروری بوده و خواص آنتی‌اکسیدانی زیادی دارد. در یک مطالعه، افرادی که به مدت ۴ هفته روزانه ۱۸۰ میلی‌گرم ویتامین ث مصرف کردند، فعالیت آنتی‌اکسیدانی پوست آن‌ها تا ۳۷ درصد افزایش پیدا کرد. سبزیجاتی که مقادیر ویتامین ث بالایی دارند شامل برگ‌های سبز، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی و بروکلی هستند. در تحقیقی دیگر، محققان خاصیت ارتجاعی و دیگر ویژگی‌های پوستِ بیش از ۷۰۰ زن ژاپنی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند زنانی که سبزیجات سبز و زرد بیشتری مصرف کردند، چین و چروک کمتری در پوستشان مشاهده می‌شود.

تخم کتان

تخم کتان خواص شگفت انگیزی برای سلامتی دارد. این ماده حاوی لیگنان است که می‌تواند کلسترول خون، قند خون و انسولین را کاهش داده، ضمن اینکه خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را نیز کاهش می‌دهد. تخم کتان همچنین منبع خوب اسید چرب امگا ۳ به نام ای‌ال‌ای (ALA) است که از پوست در برابر اشعه آفتاب محافظت کرده و ممکن است آسیب‌های ناشی از آفتاب را کاهش دهد. در یک تحقیق کنترل شده، زنانی که تخم کتان یا روغن آن را به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند، بهبود قابل قبولی در لطافت و آبرسانی پوست مشاهده کردند.

انار

انار یکی از سالم‌ترین میوه‌هاست. میزان آنتی‌اکسیدان موجود در انار حتی از چای سبز نیز بالاتر است. انار التهاب را کاهش داده، از آسیب‌هایی که به دلیل قند خون بالا ایجاد می‌شود جلوگیری می‌کند و ممکن است درمان را در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ بهبود بخشد. این میوه از پوست در برابر آسیب‌های آفتاب محافظت می‌کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که قسمت‌های مختلف انار، آسیب‌های پوستی را درمان کرده و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی‌های مفید برای قلب، فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی است که برای سلامت بدن ضروری هستند. آووکادو طعم لذیذی دارد و بسیار متنوع است. علاوه بر این، آووکادو حاوی ترکیبات منحصر به فردی به نام الکل‌های چرب پلی هیدروکسیل است که برای درمان التهاب مفید بوده و از پوست در برابر آفتاب محافظت کرده و به ترمیم دی‌ان‌ای (DNA) آسیب دیده کمک می‌کند. میزان بالای چربی‌های اشباع نشده و آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زیگزانتین در آووکادو باعث محافظت از پوست و دی‌ان‌ای می‌شود.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی فواید چشمگیری برای سلامت بدن دارد که بسیاری از آن‌ها را می‌توان به میزان بالای لیکوپن در آن نسبت داد. لیکوپن نوعی کاروتنوئید است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد لیکوپن از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت می‌کند. در یک بررسی، زنانی که ترکیبی از غذاهای حاوی لیکوپن بالا و دیگر سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان مصرف کردند، کاهش چشمگیری در چین و چروک پوست پس از ۱۵ هفته مشاهده کردند. پختن گوجه فرنگی همراه با روغن‌های سالم مانند روغن زیتون، جذب لیکوپن توسط بدن را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

ادویه جات

ادویه جات تنها برای طعم دادن به غذاها نیستند بلکه حاوی ترکیبات گیاهی متنوعی هستند که بر سلامت بدن تأثیرات زیادی دارند. جالب است بدانید تحقیقات نشان می‌دهد برخی ادویه جات حتی ممکن است به جوان ماندن پوست نیز کمک کنند. دارچین تولید کلاژن را افزایش می‌دهد که منجر به استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. دارچین همچنین ممکن است آسیب‌های پوستی که در نتیجه محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) است را که به دلیل زیاد بودن قند خون رخ می‌دهد را کاهش دهد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که کپسایسین که در فلفل قرمز وجود دارد، ممکن است برخی از تغییرات وابسته به سن که در سلول‌های پوستی رخ می‌دهد را کاهش دهد. زنجبیل نیز دارای اثرات ضدالتهابی است که ممکن است از لکه‌های پوستی که به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می‌شود، جلوگیری کند.

آب قلم

اخیراً آب قلم در میان افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، بسیار محبوب شده است. این آبگوشت با پختن استخوان‌های گوشت گاو یا گوسفند، مرغ و یا ماهی به مدت چندین ساعت تهیه می‌شود. با این روش، مواد معدنی و دیگر ترکیبات مفید استخوان آزاد می‌شود. یکی از این ترکیبات کلاژن است که برای سلامت عضلات و استخوان‌ها مفید است. اگرچه تحقیق منتشر شده‌ای در مورد آب قلم وجود ندارد اما شواهد نشان می‌دهد که کلاژن موجود در آن از علائم پیری جلوگیری می‌کند.

هنگام پخت، کلاژن به ژلاتین تجزیه می‌شود که سرشار از اسیدهای آمینه گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین است. بدن می‌تواند این اسیدهای آمینه را جذب کرده و از آن برای تشکیل کلاژن جدید در پوست استفاده کند. مطالعات کنترل شده نشان می‌دهند مصرف کلاژن استحکام، رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشیده و چین و چروک را کاهش می‌دهد. در یک بررسی، در زنان یائسه که به مدت ۱۲ هفته از مکمل کلاژن همراه با دیگر محصولات محافظ پوست مانند ویتامین ث و ویتامین ای استفاده کردند، چروک پوست به طور چشمگیری کاهش یافت.

سخن آخر

متأسفانه زمان هیچگاه به عقب برنمی‌گردد. با این حال، غذاهایی که در اینجا نام برده شد، می‌توانند عملکرد پوست را بهبود بخشیده و به جوان سازی کمک کنند. این غذاها با بالا رفتن سن به سالم ماندن بدن و جوان ماندن پوست نیز کمک می‌کنند. به یاد داشته باشید که جوان به نظر رسیدن اهمیت ندارد و این داشتن بدنی که پاسخ نیازهای روزانه را در سنین بالا دهد مهم است. منتظر نظرها و پیشنهادات شما هستیم.

حمیرا باجلان وب‌سایت
زمین شناس هستم. از کار کردن و ایده دادن در زمینه های صنایع دستی، آشپزی و ورزش لذت میبرم. مدیریت و تولید مطلب برای این سایت هم دوست دارم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *