طرز تهیه شیر قهوه یا کافه کن

طرز تهیه شیر قهوه یا کافه کن لچه در خانه

کافه کن لچه درواقع یک نوشیدنی اسپرسو با سبک اسپانیایی است که هر فردی توانایی تهیه آن را در خانه دارد. برای تهیه این نوشیدنی برخلاف دیگر نوشیدنی‌های اسپرسو نیاز به دستگاه‌های گران‌قیمت و بزرگ اسپرسوساز نیست. در این مقاله از کابان مگ با دستور تهیه شیر قهوه همراه باشید.

کافه کن لچه و تفاوت آن با کاپوچینو و کافه لاته

همانطور که گفته شد کافه کن لچه (Cafe Con Leche) یک نوشیدنی اسپانیایی است و معنی فارسی آن شیر قهوه یا شیر با قهوه است. کافه کن لچه برخلاف کافه لاته و کاپوچینو که با فوم شیر درست می‌شوند با شیر داغ تهیه می‌شود.

تفاوت دیگر کافه کن لچه با کافه لاته و کاپوچینو در این است که نسبت مقدار قهوه و شیر در کافه کن لچه برابر بوده، در صورتی که در کاپوچینو یک به دو (۱:۲) و در کافه لاته یک به سه (۱:۳) است.

پودر دارچین یکی از طعم دهنده‌های محبوب در اسپانیا برای کافه کون لچه به حساب می‌آید که می‌توانید در حین تهیه به آن اضافه کنید.

برای تهیه این نوع قهوه به یک موکاپات با ظرفیت سه پیمانه یا قهوه جوش نیاز دارید.

مواد لازم درباره کافه کن لچه

مواد لازممقدار
قهوه ریز آسیاب شده، اسپرسو دارک۲ قاشق غذاخوری یا ۱۰ گرم
آبیک دوم پیمانه
شیریک دوم پیمانه
شکر سفید دانه‌اینصف قاشق چای خوری (دلخواه)

طرز تهیه کافه کن لچه

در ابتدا پیش از هر اقدامی فنجان سرو را با آب داغ پرکنید تا برای سرو کافه کن لچه گرم باشد سپس اقدام به تهیه آن کنید.

در یک موکاپات با توجه به دستورات نوشته شده در دفترچه راهنمای آن، قهوه ریز آسیاب شده و آب را ریخته و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی دم بکشد.

پس از آن شیر را به درون ظرف شیر جوش ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید. برای تهیه کافه کون لچه دقت داشته باشید که گرم شدن شیر تا زمانی که حباب‌های زیر در اطراف ظرفش ایجاد کند، کافی است و باید هرازگاهی اقدام به هم زدن آن کنید.

دقت داشته باشید که شیر نباید بجوشد و سرشیر نباید روی آن تشکیل شود، بنابراین در حین گرم شدن، باید نظارت کامل داشته باشید و آن را مرتب هم بزنید تا حباب‌هایی در اطراف ظرف تشکیل شود، سپس شعله را خاموش کنید.

پس از دم کشیدن قهوه، آب داغ درون ظرف سرو را دور ریخته و اسپرسو را در ظرف بریزید و شیر داغ شده را به آرامی به آن اضافه کنید. شکر را در صورت تمایل در این مرحله اضافه کنید و به آرامی با قاشق چای خوری هم بزنید.

نکته

برای داشتن کافه‌ای بهتر و گرم شعله را برای دم کشیدن قهوه و داغ کردن شیر را همزمان روشن کنید، تا هر دو همزمان آماده سرو شوند.

قهوه را به هر روش دیگری که می‌دانید هم می‌توانید تهیه کنید و بهتر است برای عطر و طعم بیشتر از قهوه تازه آسیاب شده استفاده کنید.

در آخر نیز می‌توانید کمی پودر دارچین به کافه کن لچه اضافه کنید و یا آن را در مرحله ریختن اسپرسو در ظرف سرو هم اضافه کنید.

در اسپانیا با تغییر نسبت کافه کن لچه از مقدار برابر شیر و قهوه به دو قسمت شیر و یک قیمت قهوه نوشیدنی دیگری با نام لچه مانچادا تهیه می‌شود.

سخن آخر

کافه کن لچه یکی از انواع اسپرسو است که برای تهیه آن نیاز به دستگاه فوم ساز و اسپرسوساز ندارید و تهیه آن به قدری ساده است که بعد از یک بار تهیه آن، کافه کن لچه یکی از نوشیدنی‌های ثابت روز شما خواهد شد. منتظر نظرات و پیشنهادهای شما در رابطه با تهیه این نوشیدنی ساده و خوش طعم هستیم.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x