طرز تهیه قهوه فرانسوی در خانه

طرز تهیه قهوه فرانسوی در خانه

قهوه فرانسوی یکی از انواع قهوه معروف در جهان است که طرز تهیه ساده‌ای دارد که در این مقاله به آموزش آن پرداخته‌ایم. این قهوه مخلوطی مساوی از قهوه غلیظ و شیر داغ است که در کافه‌ها و قهوه خانه‌های ایران هم طرفداران زیادی دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

قهوه فرانسوی

در فرانسه مقدار برابر قهوه خالص غلیظ و شیر داغ را به عنوان یک نوشیدنی گرم یا کافه او له (café au lait) سرو می‌کنند. در اسپانیا این ترکیب از قهوه با نام کافه کُن لِچه (cafe con leche) و در آلمان با نام میلخ کافی (milchkaffee) خوانده می‌شود که همگی یک نوشیدنی با نام‌های متفاوت هستند.

قهوه فرانسوی در کنار نان کروسان می‌تواند برای یک مهمانی بعد از ظهر و دورهمی‌های خانوادگی مناسب باشد.

مواد لازم برای تهیه قهوه فرانسوی

مواد لازممقدار
قهوه غلیظ داغبه مقدار لازم
شیر داغبه مقدار لازم

طرز تهیه قهوه فرانسوی

برای تهیه قهوه فرانسوی لازم است که ابتدا قهوه‌ای غلیظ به روشی که دوست دارید و برای شما مقدور است تهیه کنید.

قهوه را با استفاده از دستگاه قهوه‌ساز برقی، دستگاه قهوه ساز دستی، با قهوه جوش روی شعله و یا در لیوان با استفاده از قهوه فوری تهیه کنید.

شیر را در ظرف شیر جوش روی حرارت زیاد به جوش آورید تا به مرحله کف کردن برسد و یا با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز، شیر داغ یا به روشی که در انتها به آن اشاره شده است، کف شیر تهیه کنید.

در یک فنجان قهوه خوری در اندازه دلخواه شیر و قهوه را به مقدار برابر ریخته و با قاشق مخصوص قهوه خوری هم بزنید.

سپس فوم شیر یا کف شیر را روی قهوه بریزید و اگر مایل هستید روی فوم را پودر قهوه یا انواع چاشنی دلخواه خود مانند پودر دارچین تزیین کرده و سرو کنید.

تهیه فوم یا کف شیر بدون دستگاه اسپرسوساز

برای تهیه کف شیر یا فوم شیر در خانه لزوماً نیاز به دستگاه اسپرسوساز یا کف ساز نیست. یک روش ساده‌تر هم برای این کار وجود دارد که در ادامه در چند مرحله ساده آن را بیان کرده‌ایم.

ابتدا مقدار مورد نظر شیر را در یک ظرف شیشه‌ای (شیشه معمولی جای مربا، رب و …) بریزید. دقت داشته باشید که نیمی از ظرف باید خالی باشد، پی در انتخاب ظرف خود دقت کنید.

سپس در ظرف را محکم بسته و برای ۳۰ تا ۴۵ ثانیه شروع به تکان دادن ظرف کنید. تکان دادن ظرف باید در یک جهت باشد طوری که شیر در طول ظرف جابه‌جا شود.

این کار در واقع اجازه می‌دهد که هوا با شیر ادغام شود، همان کاری که با خامه انجام می‌شود تا به خامه زده شده تبدیل شود.

سپس در ظرف را برداشته و آن را در ماکروویو قرار دهید، ماکروویو را روی زیاد با مدت زمان کم تنظیم کنید. دقت کنید که شیر بیش از حد داغ نشود چون هوای آن خارج شده و کف شیر می‌خوابد.

اگر برای گرفتن شیشه به دستگیره نیاز داشته باشید، بیش از حد داغ شده است ولی اگر بدون دستگیره ظرف را در دست بگیرید دما مناسب است و هم کف گرم شده و هم هوای آن خارج نشده است.

پس از گرم شدن شیر، کف روی آن را با قاشق برداشته، شیر را به قهوه اضافه کرده و سپس کف را با قاشق روی قهوه فرانسوی قرار دهید.

فیلم طرز تهیه قهوه فرانسوی

سخن آخر

قهوه فرانسوی معمولاً در مهمانی‌های بعد از ظهر و در کافه رستوران‌های مختلف همراه با شیرینی فرانسوی کروسان سرو می‌شود. منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما در رابطه با تهیه قهوه فرانسوی هستیم.