روغن_های_مناسب_برای_رفع_چروک_دور_چشم

بهترین روغن گیاهی برای چروک دور چشم از لیمو تا انار

اگرچه محصولات فراوانی برای کاهش چروک دور چشم در دسترس است، اما برخی افراد ترجیح می‌دهند تا از جایگزین‌های طبیعی مانند روغن‌ها استفاده کنند. با بالا رفتن سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و در هم می‌شکند. این روند طبیعی باعث ایجاد چین و چروک و خطوط ریز در صورت به ویژه در اطراف پیشانی، دهان و چشم‌ها می‌شود.

اگرچه روغن‌های طبیعی چروک‌ها را به طور کامل از بین نمی‌برد، اما ممکن است میزان آن‌ها را کمتر کند. همچنین این روغن‌ها جایگزینی طبیعی برای کرم‌ها و لوسیون‌های شیمیایی است. در این مقاله، به تعدادی از بهترین روغن‌های طبیعی برای جلوگیری و کاهش چروک‌های پوست اشاره می‌کنیم.

روغن لیمو

روغن لیمو به دلیل دارا بودن ویتامین C و مزایای بالقوه سلامتی برای سیستم ایمنی بدن، بسیار مشهور است. با این وجود، روغن لیمو در انواع محصولات تجاری مراقبت از پوست نیز برای کمک به کاهش علائم پیری مانند چین و چروک استفاده می‌شود.

مطالعات نشان داد که روغن لیمو می‌تواند به کاهش آسیب‌های ناشی از اکسایش کمک کند. علاوه بر این، روغن لیمو به جلوگیری از آسیب‌های ناشی از آفتاب که منجر به چروک شدن پوست می‌شود، کمک می‌کند.

تمام روغن‌های مرکبات از جمله لیمو و گریپ‌فروت، پوست را نسبت به نور خورشید حساس‌تر می‌کنند. اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت چند ساعت پس از استفاده از روغن‌های مرکبات ضروری است، بنابراین استفاده از آن‌ها قبل از خواب توصیه می‌شود.

روغن چوب صندل

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که گیاه صندل ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشد. علاوه بر این خواص، این گیاه ممکن است به بازیابی رطوبت پوست نیز کمک کند. هنگامی که پوست به میزان کافی آب‌رسانی شود، ممکن است پُرتر به نظر برسد که باعث کاهش خطوط صورت و چین و چروک می‌شود.

روغن مریم گلی کبیر

مریم گلی کبیر گیاهی است با بوی شیرین و نوعی از مریم گلی است که بسیاری از افراد به عنوان ادویه از آن استفاده می‌کنند. این گیاه دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی است. یک مطالعه نشان داده اسن مریم گلی می‌تواند به جلوگیری از آسیب DNA و پروتئین‌ها، توسط رادیکال‌های آزاد کمک کند. رادیکال‌های آزاد مواد شیمیایی هستند که به پوست آسیب می‌رسانند.

روغن انار

انار میوه‌ای شگفت‌انگیز است که مزایای زیادی برای سلامتی دارد. افراد اغلب از انار در غذاها و نوشیدنی‌های مفید به عنوان یک ماده افزودنی غنی از مواد مغذی و خوشمزه استفاده می‌کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که روغن انار می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و ممکن است از ایجاد چین‌وچروک‌های جدید جلوگیری کند. هنگامی که روغن انار روی پوست اعمال می‌شود.

  • لک‌های پوستی ناشی از نور آفتاب را کاهش می‌دهد
  • رشد سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کند
  • التهاب را کاهش می‌دهد

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس رایحه‌ای متمایز و آرام‌بخش دارد. این گیاه اغلب در رایحه‌درمانی و محصولات تجاری مرتبط با استحمام استفاده می‌شود. یک مطالعه، در حال بررسی مزایای بالقوه این گیاه محبوب برای سلامتی است. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، گروه محققان اثرات آنتی‌اکسیدانی اسطوخودوس را بررسی کردند.

یافته‌های آن‌ها نشان داد که روغن اسطوخودوس به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو در مغز کمک می‌کند. همین اثرات ممکن است هنگام استفاده از روغن اسطوخودوس بر روی پوست، به کاهش چین و چروک و خطوط ریز کمک کند.

با این حال، برای اثبات تأثیر روغن اسطوخودوس، لازم است مطالعات بیشتری بر روی انسان انجام شود. برخی افراد به اسطوخودوس حساسیت دارند. توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر نوع ماده جدیدی بر روی پوست، مقدار کمی از آن را روی ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید تا در صورت بروز حساسیت، از آن محصول استفاده نکنید.

روغن بذر هویج

در مطالعه سال ۲۰۱۲، محققان دریافتند که بذر هویج دارای برخی خواص آنتی‌اکسیدانی است. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند با جلوگیری از تجزیه سلول‌های سالم پوست، از پیر شدن جلوگیری کنند.

روغن ایلانگ ایلانگ

اغلب از این روغن در تولید عطر استفاده می‌شود. با این حال، طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، گیاه ایلانگ ایلانگ برخی از اثرات آنتی‌اکسیدانی را نشان داده است که می‌تواند به نوسازی پوست کمک کند. در حالی که ایلانگ ایلانگ به طور ویژه کمک می‌کند تا پروتئین‌ها و چربی‌های پوست را بازسازی کند.

تعداد رادیکال‌های آزاد را نیز کاهش می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات مراقبت از پوست، ایلانگ-ایلانگ را به محصولات خود اضافه می‌کنند تا از خواص درمانی بالقوه آن استفاده کنند.

روغن رزماری

رزماری گیاهی است که به دلیل عطر و طعم خاص و همچنین به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی شناخته می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های رزماری با متوقف کردن رادیکال‌های آزاد در تجزیه قابلیت ارتجاعی پوست، ممکن است به جلوگیری از چین و چروک کمک کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که روزانه کمتر از ۱۰ میلی‌گرم در هر کیلوگرم وزن بدن، نتایج قابل توجهی در کاهش رادیکال‌های آزاد نشان می‌دهد.

روغن کُندُر

یک مطالعه نشان داد کندر در کاهش ظاهر جای زخم و کشیدگی پوست مؤثر است که ممکن است در چین و چروک و خطوط ریز نیز همین اثر را داشته باشد. علاوه بر آن، اسطوخودوس ممکن است:

  • به روشن شدن پوست کمک کند
  • رشد سلول‌های جدید پوستی را افزایش دهد

روغن گل سرخ

مطالعات نشان می‌دهد که روغن گل سرخ ممکن است دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی باشد. کاهش التهاب، به کاهش ورم و قرمزی پوست کمک می‌کند. روغن گل سرخ می‌تواند به ویژه برای تجدید سلول‌های پوستی مفید باشد که می‌تواند پوست را برای مدت بیشتری جوان نگه دارد.

نحوه استفاده از روغن‌های اساسی

نباید روغن‌های طبیعی را بدون اینکه ابتدا در روغن‌های حامل رقیق کرد، به پوست مالید. روغن‌های حامل متداول شامل موارد زیر می‌شوند.

  • روغن زیتون
  • روغن دانه انگور
  • روغن نارگیل
  • روغن بادام
  • روغن آووکادو

باید این روغن‌ها را به خوبی با یکدیگر مخلوط کرد. انجمن ملی رایحه‌درمانی، برای استفاده از این روغن‌ها بر پوست صورت، موارد زیر را توصیه می‌کند.

  • برای پوست‌های حساس ۳ تا ۶ قطره روغن طبیعی در هر اونس روغن حامل
  • برای پوست‌های معمولی ۶ تا ۱۵ قطره روغن طبیعی در هر اونس روغن حامل

باید ۲۴ ساعت قبل از استفاده از هر نوع روغن در نواحی بیشتری از پوست، مقدار کمی از آن را روی ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید. اگر پس از ۲۴ ساعت، هر نوع تحریک پوستی ایجاد شود، ممکن است به روغن حساسیت داشته باشید و نباید از آن استفاده کنید. در صورت عدم تحریک پوستی، می‌توانید مخلوط روغن را مستقیماً در مناطق آسیب دیده پوست، یک یا دو بار در روز استفاده کنید.

خطرات روغن‌های طبیعی

خطرات مرتبط با روغن‌های طبیعی، اغلب مربوط به واکنش‌های آلرژیک و در نتیجه بروز جوش یا خارش پوست است. دیگر علائم واکنش‌های آلرژیک، شامل موارد زیر می‌شود

  • آبریزش بینی
  • کهیر
  • قرمزی یا تورم پوست
  • جوش
  • خارش
  • عطسه

در بعضی موارد، واکنش آلرژیک می‌تواند شدید باشد و باعث آنافیلاکسی (شوک آلرژیک) شود. اگر فردی علائم شدیدی را تجربه کرد یا در تنفس دچار مشکل شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

هرگز نباید روغن‌های طبیعی را قورت داد و به صورت خوراکی مصرف کرد زیرا این روغن‌ها سمی هستند.

توجه به این نکته مهم است که سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) نظارتی بر تولید روغن‌های طبیعی ندارد، بنابراین خرید آن‌ها از یک منبع معتبر بسیار مهم است.

اگرچه روغن‌های طبیعی ممکن است به جوان‌سازی پوست کمک کنند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانند باعث کاهش کامل چین و چروک یا سایر علائم پیری شوند.

روش‌های دیگری برای کاهش چین و چروک پوست

محصولات تجاری زیادی برای کمک به کاهش چین و چروک پوست موجود است. این محصولات شامل موارد زیر هستند.

  • مرطوب کننده‌ها
  • کرم‌ها
  • محلول‌های شستشو (لوسیون ها)
  • صابون‌های ملایم
  • ماسک‌های صورت

همچنین می‌توان برای کاهش سرعت ایجاد چین و چروک، اقدامات زیر را انجام داد.

  • اجتناب از دخانیات
  • اجتناب از سپری کردن زمان زیادی در آفتاب
  • آب‌رسانی مداوم به بدن
  • مصرف غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان

با این حال، عملکرد روغن‌های طبیعی تضمین نشده است و همچنین چین‌وچروک‌های موجود را به طور کامل از بین نمی‌برد. با وجود اینکه این روغن‌ها معمولاً بی‌خطرند، باید همیشه با یک روغن حامل مخلوط شده و قبل از اینکه در نواحی بیشتری از بدن مالیده شوند، روی ناحیه کوچکی از پوست آزمایش شوند.

بهترین روغن طبیعی برای چین و چروک دور چشم

چشم دارای ظریف‌ترین پوست بدن است. ناحیه زیر چشم و پلک‌ها به راحتی با محصولاتی که استفاده می‌کنیم تحریک می‌شود. همه ما به دنبال روشی برای مقابله با خطوط ظریف و تیرگی‌های دور چشم خود هستیم. روغن‌های طبیعی یک روش طبیعی را برای تجدید پوست ارائه می‌دهند، اما باید بدانیم که چه روغن‌هایی برای استفاده در این ناحیه حساس، بی‌خطر هستند.

بهترین روغن طبیعی برای چروک چشم با علائم پیری مقابله می‌کند و به ‌اندازه‌ای ملایم است که می‌تواند نزدیک چشم باشد. این روغن‌ها تولید کلاژن را تحریک کرده و سلول‌های موجود را سالم نگه می‌دارد. این کار باعث کاهش التهاب و حتی روشن شدن رنگ پوست می‌شود.

استفاده بی‌خطر از روغن‌های طبیعی در اطراف چشم

اول از همه، این روغن‌ها باید رقیق شوند. این نکته مهمی است زیرا به هیچ وجه نباید از روغن‌های طبیعی رقیق نشده در نزدیکی چشم خود استفاده کنید. میزان رقیق شدن بی‌خطر، ۱ درصد است.

در مرحله دوم، مخلوط روغن طبیعی و روغن حامل، فقط باید در اطراف ناحیه چشم استفاده شده و از نزدیک شدن به چشم خودداری شود. نباید از این ترکیب، روی پلک خود استفاده کنید، زیرا می‌تواند وارد چشم شود. ترکیب روغن را به قسمت زیرین و کنار چشم بمالید.

بهتر است سرم چشم را صبح‌ها استفاده کنید، زیرا روغن می‌تواند در طول شب رطوبت پوست را نگه داشته و صبح با چشم‌های پف کرده مواجه شوید.

اگر روغن طبیعی وارد چشم شد، چه باید کرد؟

اگر روغن طبیعی وارد چشم شد، می‌توانید چشم خود را با شیر بشویید تا شیر، روغن را به خود جذب کند، سپس آن را با آب بشویید.

روغن‌های طبیعی برای نواحی اطراف چشم

تعداد انگشت‌شماری روغن طبیعی وجود دارد که برای جلوگیری از پیر شدن پوست عالی هستند. روغن‌هایی که می‌توان با اطمینان در اطراف چشم استفاده کرد، این موارد هستند:

  • گل بی‌مرگ (گل خشک): موجب بهبود پوست می‌شود.
  • گیاه شمعدانی: پوست را بازسازی می‌کند.
  • بذر هویج: با چروک اطراف چشم مبارزه کرده و پوست را احیا می‌کند.
  • کندر: برای لک‌های پوستی که در اثر پیری ایجاد می‌شوند، مفید بوده و چین و چروک را کاهش می‌دهد.
  • گل سرخ: خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست را بهبود می‌بخشد، لک‌های تیره پوست را کاهش می‌دهد.
  • بابونه آلمانی: تسکین‌دهنده، دارای آنتی‌اکسیدان بسیار زیاد، پف صورت را کاهش می‌دهد.
  • اسطوخودوس: همه موارد فوق را انجام می‌دهد!

روغن‌های حامل برای نواحی اطراف چشم

برخی روغن‌های حامل با کیفیت عالی شامل موارد زیر می‌شوند.

  • روغن هسته زردآلو: ملایم و یکی از بهترین روغن‌ها برای ناحیه چشم.
  • روغن آرگان: خواص ضد پیری عالی.
  • روغن جوجوبا: یک روغن آب‌رسان فوق‌العاده.
  • روغن آووکادو: مناسب برای کسانی که پوست خشک دارند.

بهترین روغن طبیعی برای رفع چروک دور چشم کدام است؟

اسطوخودوس بهترین روغن طبیعی برای چین و چروک چشم است زیرا تسکین‌دهنده، ملایم، ضد التهاب و روشن‌کننده پوست بوده، خاصیت ارتجاعی داشته و پوست را بازسازی می‌کند. همچنین بسیار مقرون به صرفه است. اسطوخودوس بهترین روغن طبیعی است زیرا چندکاره است! از مزایای چندین روغن‌های طبیعی، در یک روغن استفاده کنید.

دستورالعمل تهیه سرم چشم

  • ۲ قاشق چای‌خوری روغن حامل
  • ۳ قطره روغن بذر هویج
  • اگر زیر ۴۵ سال هستید یک کپسول ویتامین E و اگر بالای ۴۵ سال دارید دو کپسول ویتامین E
  • ۲ تا ۴ قطره روغن طبیعی
  • روغن حامل، روغن بذر هویج و کپسول‌های ویتامین E را با هم مخلوط کنید.
  • روغن طبیعی را اضافه کرده و به خوبی به هم بزنید.
  • مقدار کمی از آن را به آرامی در اطراف ناحیه چشم قرار دهید و چند دقیقه بعد اطراف چشم را تمیز کنید.
  • برای درمان ملایم‌تر، از هیدروسول استفاده کنید

برای درمان ملایم‌تر که مفید نیز هست، می‌توانید از هیدروسول یا تزریق گیاهان در ناحیه چشم خود استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید با خطر ورود روغن‌های طبیعی به داخل چشم مواجه شوید، از هیدروسول استفاده کنید. برای درمان پیری پوست، هیدروسول بابونه، اسطوخودوس یا گل سرخ را امتحان کنید.

کمی هیدروسول را روی تکه‌ای پنبه ریخته و روی چشم بسته خود برای چند دقیقه نگه دارید. هیدروسول پوست اطراف چشم را تسکین می‌دهد، باعث آب‌رسانی، ترمیم و محافظت آنتی‌اکسیدانی می‌شود و با علائم پیری مقابله می‌کند.

روغن‌های حامل

گزینه دیگر استفاده از روغن‌های حامل ضد پیری مانند آرگان یا جوجوبا و حذف کامل روغن‌های طبیعی است.

۸ ماده کاملاً طبیعی که برای رفع پف و چروک چشم استفاده می‌شوند

قهوه را در قالب یخ فریز کنید

تحقیقات نشان داده است که کافئین در مواقع مورد نیاز فعال‌تر شده و در صورت استفاده در ناحیه چشم، موجب تحریک گردش خون می‌شود و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند به کاهش خطر چین و چروک پوست کمک کرده و حتی پوست را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند. با فریز قهوه در قالب یخ و گذاشتن آن بر روی چشمان بسته، می‌توانید پلک‌های خود را خنک کرده، رگ‌های خونی را منقبض کرده، تورم را کاهش داده و پوست را روشن کنید.

از چای سبز استفاده کنید

قهوه تنها نوشیدنی غنی از آنتی‌اکسیدان نیست که به عنوان درمان زیر چشم استفاده می‌شود. چای سبز یکی دیگر از مواد سرشار از کافئین است که زمانی که روی پلک‌های پف کرده قرار می‌گیرد، می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. چای سبز به دلیل داشتن کافئین، به محافظت از پوست در برابر عوامل استرس‌زای محیط و سفت شدن پوست کمک می‌کند. پد پنبه‌ای را در یک چای سبز دم کرده سرد شده خیسانده یا کیسه‌های چای سبز سرد را مستقیماً در ناحیه اطراف چشم خود بمالید.

کپسول ویتامین E مصرف کنید

این ماده مغذی مهم که در غذاهایی مانند آجیل و سیب‌زمینی شیرین یافت می‌شود، نه تنها برای سلامتی چشم هنگام جذب از طریق غذا ضروری بوده، بلکه برای استفاده موضعی در زیر چشم نیز مفید است. ویتامین E شگفت‌انگیز است! این ماده یک آنتی‌اکسیدان قوی بوده که دارای خاصیت آب‌رسانی و ضد پیری است و همچنین با کمک به بازسازی سلولی، بهبود پوست را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که استفاده موضعی از آنتی‌اکسیدان (به شکل روغن یا کپسول) می‌تواند از پیری جلوگیری کرده و التهاب را به حداقل برساند.

از ترکیب مقداری ویتامین K استفاده کنید

یکی از برطرف‌کنندگان حلقه‌های سیاه اطراف چشم که به طور گسترده مورد استقبال محققان قرار گرفته است، این ویتامین محلول در چربی است که هنگام استفاده با رتینول (ویتامین A)، یک ماده ضدعفونی‌کننده مؤثر را تشکیل می‌دهد. اگر ویتامین K به یک کِرِم یا سرم زیر چشم اضافه شود، اثر آن فوق‌العاده می‌شود زیرا دارای خواص درمانی و انعقاد خون است و می‌تواند به کاهش چین و چروک در طول زمان کمک کند.

در حالی که این ماده امروزه به طور گسترده در محصولات زیبایی یافت می‌شود، اما به طور طبیعی از غذاهایی مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل گرفته می‌شود. علاوه بر افزودن مقدار بیشتری از این سبزیجات به رژیم غذایی، ممکن است بخواهید یک کِرِم چشم را با قهوه مخلوط کنید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که استفاده از پدهای کافئین حاوی ویتامین K، بهبود چشمگیری را در سیاهی اطراف چشم نشان می دهد.

از روغن نارگیل استفاده کنید

اگرچه روغن نارگیل سیاهی اطراف چشم را از بین نمی‌برد، اما به عنوان راه‌حلی برای رفع خطوط ریز و خشکی پوست زیر چشم معرفی می شود. این روغن به دلیل خواص مغذی‌اش «اَبَر غذا» نامیده می‌شود، اما غلظت بالای اسیدهای چرب موجود در آن، روغن نارگیل را به یک کاهش‌دهنده التهاب نیز تبدیل می‌کند که می‌تواند برای افزودن رطوبت اضافی زیر چشم استفاده شود.

رطوبت پوست را با روغن زیتون حفظ کنید

از آنجا که این روغن پخت و پز، سرشار از ویتامین‌های محلول در چربی است (از جمله E و K، که در بالا توضیح داده شد)، ممکن است برای آب‌رسانی به پوست زیر چشم مفید باشد. هیچ تحقیق جامعی در مورد اثر آن بر روی تیرگی و چین و چروک اطراف چشم وجود ندارد، اما مالیدن روغن زیتون بر پوست مرطوب ممکن است به حفظ رطوبت کمک کند.

پف چشم را با آلوئه ورا از بین ببرید

اگر گیاه آلوئه ورا در خانه دارید، بهتر است مقداری از محتوای آبدار آن را روی پوست خشک (از جمله قسمت‌های ظریف زیر چشم) بمالید. تحقیقات نشان داده است این گیاه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها و اسیدهای چرب بوده و دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به رفع پف چشم کمک کند.

ماساژ با روغن آرنیکا

اگر رنگ مایل به آبی زیر چشم به دلیل گشاد شدن رگ‌های خونی باشد، ممکن است یک قطره از روغن آرنیکا کمک‌کننده باشد. ثابت شده است که فرمولاسیون موضعی روغن این گیاه، باعث بهبود کبودی و سایر بیماری‌های پوستی می‌شود.

طرز تهیه کرم دور چشم در خانه

برای روشن شدن پوست زیر چشم، می‌توانید این کرم دور چشم را در خانه آماده کنید:

تمامی این مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و صبح و شب استفاده کنید.

  • ۱ قاشق چای‌خوری روغن ویتامین E
  • ۱ قاشق چای‌خوری روغن طبیعی اسطوخودوس
  •  ۱ قاشق چای‌خوری روغن طبیعی آرنیکا
  • ۱ قاشق چای‌خوری ویتامین K

توجه: اگرچه روغن‌های طبیعی ممکن است تا ۳ سال دوام داشته باشند، بهتر است برای استفاده هفتگی، هر هفته مقداری روغن تازه تهیه کنید تا از رشد آلودگی‌ها و باکتری‌ها جلوگیری شود. در صورت بروز هرگونه تحریک پوستی، بلافاصله آن را دور بریزید.

طرز تهیه پد ضد پف چشم در خانه

  • ۲ فنجان آب را بجوشانید.
  • ۲ کیسه چای سبز را به آب اضافه کنید و بگذارید تا خنک شود.
  • پدهای پنبه‌ای را در محلول بخیسانید.

سخن آخر

روغن‌های طبیعی ممکن است چین و چروک و سایر علائم پیری پوست را کاهش دهند. علاوه بر این مزایا، روغن‌های طبیعی ممکن است التهاب را کاهش دهند، از پوست در برابر آب و هوای خشک و نور آفتاب محافظت کنند، تولید کلاژن را افزایش دهند، رنگ پوست را روشن کنند و سیمای فرد را بهبود ببخشند.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x