طرز تهیه قهوه ساده

دم کردن قهوه ساده در خانه، معرفی ۵ روش دم کردن قهوه

قهوه در مناطق مختلف دنیا به روش‌های متفاوتی دم می‌شود. استفاده از تجهیزاتی مانند اسپرسو ساز، دستگاه قهوه ساز، موکاپات، فرنچ پرس، قهوه جوش و … برای دم کردن قهوه متداول است. در این مقاله از کابان مگ به معرفی روش های نام برده پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

دم کردن قهوه با فیلتر در فنجان

دم کردن قهوه با فیلتر فرایندی دقیقاً مانند چای کیسه‌ای دارد. برای استفاده از این روش کافی است، آب را در کتری یا هر وسیله دیگریبه جوش آورید و یک فیلتر کاغذی یا فلزی را روی لیوان یا هر ظرف سرو دیگری قرار داده حدود ۲ قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده را در فیلتر ریخته و روی آن را آب بریزید؛ قهوه شما آماده است.

دم کردن قهوه به این روش از دیگر روش‌ها راحت‌تر بوده و سریع‌تر است ولی طعم آن به اندازه قهوه‌ای که کامل دم می‌کشد خوب و غلیظ نیست.

دم کردن قهوه با فرنچ پرس

یکی از متداول‌ترین روش‌های دم کردن قهوه استفاده از فرنچ پرس است. فرایند دم کردن قهوه با فرنچ پر بسیار شبیه دم کردن آن با استفاده از فیلتر است، در واقع فرنچ پرس یک لیوان با یک فیلتر درون آن است که کار جدا کردن خرده‌های قهوه را از دم کرده آن جدا می‌کند.

برای دم کردن قهوه با استفاده از فرنچ پرس به دستگاه فرنچ پرس، آب داغ و قهوه تازه آسیاب شده دارید. ابتدا در فرنچ پرس را برداشته و پودر قهوه را در آن ریخته و آب جوش را روی پودر قهوه می‌ریزید. در فرنچ پرس را گذاشته تا کمی قهوه دم بکشد، سپس برای سرو کردن آن، کافی است اهرم فرنچ پرس را فشار داده، تا ذرات قهوه به ته ظرف رفته و قهوه را می‌توان در ظرف سرو ریخت.

در مقاله «دم کردن قهوه با فرنچ پرس چگونه است؟» به طور مفصل درباره دم کردن قهوه در فرنچ پرس توضیحاتی ارائه شده است که از شما دعوت می‌شود به آن مراجعه کنید.

دم کردن قهوه با موکاپات

موکاپات یک ظرف مخصوص دم کردن قهوه ایتالیایی است که کار با آن ممکن است برای اولین بار کمی گیج کننده باشد ولی تقریباً فرایند آن شبیه قهوه‌ساز است و با فیلتر کردن آب پرفشار از بین ذرات قهوه به دست می‌آید.

موکاپات به سه بخش زیرین که در آن آب ریخته می‌شود، یک بخش صافی قهوه که روی محفظه آب قرار می‌گیرد و بخش جمع آوری قهوه دم کشیده است، تشکیل شده است. می‌توان برای دم کردن قهوه از شعله گاز و هیتر برقی نیز استفاده کرد.

دم کردن قهوه در موکاپات رمز و رازهایی دارد که در مقاله ای با عنوان «نحوه دم کردن قهوه با موکاپات چگونه است؟» از آنها پرده برداشته شده است. برای اطلاعات بیشتر و آموزش تهیه قهوه در موکاپات به آن مراجعه کنید.

دم کردن قهوه با استفاده از آروپرس یا هوا پرس

یکی از روش‌های نوین و بدون نیاز به نیروی برق برای دم کردن قهوه استفاده از فیلترهای فشار هوا است. این فیلتر مانند دیگر تجهیزات دم کردن قهوه دارای یک مخصوص قهوه و بخشی مخصوص آب جوش است. برای تهیه قهوه دم کرده کافی است اهرم بالای فیلتر را فشار داده تا آب با رد شدن از فیلتر محتوای قهوه، در نهایت یک قهوه دم کشیده حاصل کند.

شاید تهیه قهوه با آروپرس از روش های مرسوم در ایران نیاشد و اطلاعات زیادی از طرز استفاده از آن در دسترس نباشد، بنابرانی برای اطلاعات بیشتر به مقاله «طرز تهیه قهوه با آروپرس یا هواپرس در چند مرحله ساده و سریع» مراجعه کنید.

دم کردن قهوه با دستگاه قهوه‌ساز

یکی از ساده‌ترین راه‌های دم کردن قهوه استفاده از دستگاه قهوه ساز است. فرایند دم کردن قهوه با استفاده از به این صورت است که با اضافه کردن آب به مخزن آن و ریختن پودر قهوه در جایگاه آن در درون فیلتر قهوه و روشن کردن دستگاه، آب به جوش آمده و با عبور از ذرات قهوه، به مخزن شیشه‌ای یا فلزی دستگاه ریخته می‌شود.

قهوه دم شده در دستگاه قهوه ساز یکی از دیگر نجربه هایی است که باید با آموزش تهیه قهوه با آن همراه باشد که کابان مگ در مقاله ای با عنوان «چگونگی دم کردن قهوه با دستگاه قهوه‌ساز در خانه» به آن پرداخته است.

دم کردن قهوه با دستگاه اسپرسوساز

درست است که اسپرسو با قهوه دم کرده تفاوت دارد ولی اسپرسو همان قهوه به سبک ایتالیایی است و می‌توان با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز، قهوه نیز دم کرد ولی مقدار آن بسیار کمتر و غلظت آن بسیار بیشتر خواهد بود.

برای دم کردن قهوه یا دستگاه اسپرسوساز کافی است شات آن را پر کرده و در دستگاه قرار دهید و مخزن آب را نیز پر کرده و دستگاه را روشن کنید. فرایند دم کردن قهوه در آن دقیقاً مانند دستگاه قهوه ساز است با این تفاوت که قوری یا ظرفی برای جمع آوری قهوه دم کشیده نیست و قهوه مستقیم در ظرف سرو ریخته می‌شود.

دم کردن قهوه با قهوه‌جوش

برای دم کردن قهوه به روش عربی و ترکی باید از قهوه جوش استفاده کرد. قهوه جوش درواقع ظرفی مسی یا فلزی در ابعاد یک لیوان و دارای یک دسته بلند است که قهوه در آن تهیه می‌شود. در مقاله‌ای به طور مفصل به آموزش دم کرده قهوه ترک پرداخته شده است که در صورت تمایل برای مشاهده آن می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

برای اطلاع از چگونگی تهیه قهوه ترک در قهوه جوش میتوانید به مقاله «طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی» مراجعه کنید. در این مقاله به صورت مرحله به مرحله به آموزش تهیه قهوه ترک پرداخته شده است.

سخن آخر

دم کردن قهوه در کشورهای مختلف به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود و دستگاه‌های زیادی برای این کار وجود دارد. برای کسانی که کمبود وقت دارند، استفاده از دستگاه‌های قهوه ساز مناسب است ولی کسانی که به دنبال طعم واقعی قهوه هستند استفاده از روش‌های سنتی بهترین گزینه است.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x