چرا باید پیش از فریز کردن سبزیجات را در آب بجوشانیم؟

0

فریز کردن سبزیجات روش خاص خود را دارد و برای اینکه سبزیجات در فریز شکل، بافت و رنگ طبیعی خود را از دست ندهند باید پیش از فریز کردن آنها را بجوشانیم. در این مقاله از کابان مگ به بررسی روش صحیح جوشاندن و فریز کردن سبزیجات پرداخته ایم. با ما همراه بمانید.

جوشاندن فرایندی است که در آن سبزیجات را قبل از اینکه کاملاً پخته شوند، در آب جوشانده یا بخارپز می‌کنیم. این کار مرحله‌ای ضروری قبل از منجمد کردن بسیاری از سبزیجات مانند بروکلی، سبزیجات برگ‌دار، لوبیا سبز، بامیه و مارچوبه است.

سبزیجاتی که بدون جوشاندن فریز می‌شوند نیز سالم هستند اما پس از منجمد شدن، رنگ، مزه و بافت خود را از دست می‌دهند. اگر مقداری اسفناج خام را فریز کرده و سپس برای استفاده بیرون بیاورید، خواهید دید که اسفناج‌ها سیاه و چسبناک شده‌اند.

جوشاندن باعث می‌شود فعالیت آنزیمی که موجب خراب شدن سبزیجات می‌شود، متوقف شود. این آنزیم‌ها در دمای بسیار پایین نیز فعال می‌مانند و حتی اگر سبزیجات منجمد باشند، باز هم موجب خراب شدن آن‌ها می‌شوند. جوشاندن سبزیجات در آب یا بخارپز کردن آن‌ها، آنزیم‌ها را غیر فعال می‌کند.

چگونه سبزیجات را بجوشانیم؟

  1. سبزیجات را تمیز کرده و در آب را بجوشانید.
  2. آن‌ها را در آب در حال جوش ریخته یا بخارپز کنید، سپس طبق جدول زیر با مدت زمان مناسب بپزید.
  3. پس اینکه سبزیجات در مدت زمان توصیه شده جوشیدند، آب آن‌ها را کشیده و بلافاصله در ظرفی از یخ فرو برده یا روی آن‌ها آب سرد بریزید. باید سبزیجات را به سرعت سرد کنید تا به دلیل حرارتی که در داخل آن‌ها وجود دارد، پختن آن‌ها ادامه پیدا نکند.
  4. پس از اینکه کاملاً سرد شدند، به خوبی آن‌ها را خشک کنید زیرا آب اضافی، از کیفیت سبزیجات منجمد شده می‌کاهد.
  5. آن‌ها را در کیسه فریزر ریخته و در فریزر قرار دهید.

اگرچه برخی منابع، جوشاندن را برای فلفل شیرین، پیاز، ذرت و گوجه‌فرنگی نیز توصیه می‌کنند اما این مواد غذایی می‌توانند بدون جوشیده شدن فریز شوند.

همچنین سبزیجاتی که در زمین کاشت می‌شوند مانند سیب‌زمینی و هویج زمانی که در آب جوشانده می‌شوند، به خوبی منجمد نمی‌شوند.

مدت زمان جوشاندن سبزیجات

در اینجا تعدادی از سبزیجاتی که پس از جوشیده شدن در آب یا بخارپز شدن به خوبی منجمد می‌شوند و مدت زمان جوشیدن آن‌ها را فهرست کرده‌ایم.

سبزیجاتزمان پخت
کنگر فرنگی۶ دقیقه
مارچوبه۲ تا ۴ دقیقه بسته به ضخامت آن
لوبیا سبز۳ دقیقه
بروکلی (در قطعات ۲/۵ سانتی متری)۲ دقیقه
گل کلم (در قطعات ۲/۵ سانتی متری)۳ دقیقه
کلم (در قطعات ۲/۵ سانتی متری)۱ دقیقه
سبزیجات برگ‌دار۱ تا ۲ دقیقه (برای کلم برگ و کاهو بیشتر)
بامیه۲ تا ۳ دقیقه بسته به اندازه آن
نخودفرنگی همراه با پوسته۲ تا ۳ دقیقه بسته به اندازه آن
نخودفرنگی بدون پوست۱/۵ دقیقه
کدو حلوایی۳ دقیقه

سخن آخر

حتی سبزیجاتی که به خوبی در آب جوشانده شده‌اند نیز برخی مواد مغذی خود را در طولانی مدت از دست می‌دهند. بنابراین روی بسته‌بندی مواد غذایی منجمد، تاریخ فریز شدن آن‌ها را یادداشت کنید تا بیش از اندازه در فریزر نگهداری نشوند.