سس رنچ خانگی به دو روش معمولی و رژیمی بدون روغن

2

سس رنچ یکی از انواع سس پرطرفدار در آمریکا است که از آن برای طعم دار کردن، سالاد، فست فود، سیب زمینی سرخ کرده و … استفاده می‌شود. در این مقاله از کابان مگ در ابتدا به معرفی مختصری درباره سس رنچ، سپس مواد تشکیل دهنده سس‌های رنچ کارخانه‌ای ارائه شده است و در ادامه دو دستور تهیه سس رنچ خانگی معمولی و رژیمی آورده شده است.

سس رنچ چیست؟

سس رنچ یکی از انواع سس بر پایه سس مایونز است. سس‌های بر پایه سس مایونز انواع مختلفی دارند که در ایران سس هزار جزیره، سس فرانسوی، سس رنچ و سس خردل از آن‌ها هستند.

برای تهیه سس رنچ کافی است، سس مایونز را با سیر، پیاز، پیازچه، خردل یا پودر آن‌ها، سبزی معطر خشک مانند شوید، جعفری و ادویه‌هایی مانند پودر فلفل سیاه و پاپریکا ترکیب کنید.

درصورتی‌که قصد داشته باشید سس رنچ رژیمی تهیه کنید می‌توانید از مقدار سس مایونز کم کرده و به جای آن از خامه ترش تا ماست چکیده استفاده کنید.

سس رنچ برای چی خوبه

سس رنچ یک سس آمریکایی است و در آمریکا از سال ۱۹۵۰ طرفداران زیادی دارد و از آن برای طعم دار کردن سیب زمینی سرخ کرده، سالاد، انواع غذاهای فست فودی مانند مرغ سوخاری، قارچ سوخاری و … استفاده می‌شود.

مواد درون سس رنچ کارخانه‌ای

وقتی داشتم مقاله طرز تهیه سس رنچ را می‌نوشتم، تصمیم گرفتم ببینم در سس‌های رنچ کارخانه‌ای از چه موادی استفاده شده است. در زیر مواد درون سس رنچ آمده است و توضیح مختصری هم درباره موادی که ماهیت آن‌ها را نمی‌دانیم ارائه شده است.

سس‌های رنچ کارخانه‌ای شامل روغن مایع، تخم‌مرغ، سرکه، شکر؛ پودر آب پنیر، نمک تصفیه شده خوراکی، پایدار کننده، ادویه، پودر خردل، اسید لاکتیک، بنزوات سدیم (۳۵۰ ppm)، سوربات پتاسیم (۳۵۰ ppm)، اسید سیتریک، (EDTA) و آب هستند.

مواد درون سس رنچ کارخانه ای

سدیم بنزوات (Nac۶H۵CO۲) یک ماده نگهدارنده مواد غذایی است و در محیط اسیدی از فعالیت باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. این ماده بیش از همه در غذاهای اسیدی مثل چاشنی‌های سالاد (سرکه)، نوشابه‌های گازدار (اسید کربنیک)، مرباها و آبمیوه‌ها (اسید سیتریک)، ترشیجات (سرکه) و سس‌ها استفاده می‌شود.

سوربات پتاسیم (K۶H۷KO۲) دارای خاصیت کپک زدایی بوده و به همین دلیل در مواد غذایی به‌عنوان ماده ضد کپک و نگهدارنده استفاده می‌شود. این ماده باعث افزایش طول عمر مواد غذایی شده و از رشد کپک‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند.

(EDTA) یا اتیلن دی آمین تترا استیک اسید، ماده‌ای است که در برخی از مواد خوراکی به‌عنوان نگهدارنده یا پایدارکننده اضافه می‌شود تا از رنگ‌زدایی اکسایشی کاتالیز شده توسط یون‌های فلزی جلوگیری کند. در نوشابه‌های حاوی اسید اسکوربیک و سدیم بنزوات، (EDTA) تشکیل بنزن (سرطان‌زا) را کاهش می‌دهد.

حالا با دانستن این‌که در سس‌های رنچ کارخانه‌ای از چه موادی استفاده می‌شود، بهتر است این سس را به صورت بسیار سالم‌تری در خانه تهیه کنید. در ادامه دو دستور تهیه سس رنچ خانگی معمولی و رژیمی آمده است که توجه شما را به آن جلب می‌کنم.

مواد لازم برای تهیه سس رنچ خانگی

مواد لازممقدار
سس مایونزیک پیمانه
شیر (از هر نوعی شیر گاو یا سویا)یک‌چهارم پیمانه
پودر سیریک قاشق چای‌خوری
پودر پیازیک قاشق چای‌خوری
نمک دریا یا سنگ نمک پودر شدهیک‌چهارم قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه تازه آسیاب شدهکمی
سرکه سیب یا هر سرکه دیگر مطلوبیک قاشق غذاخوری
جعفری خرد شدهدو قاشق چای‌خوری
شوید خرد شده تازه یا خشک شدهیک‌دوم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه سس رنچ معمولی خانگی

تمام مواد را به جز جعفری و شوید درون مخلوط کن یا غذا ساز ریخته و اجازه دهید خوب مخلوط شوند تا درنهایت یک حالت کرمی و نرم پیدا کنند.

حالا شوید و جعفری را اضافه کرده و تنها با یک پالس غذا ساز یا مخلوط کن اجازه دهید تا سبزی‌های معطر با سس مخلوط شوند.

سس را بچشید، اگر سس تندتری می‌خواهید کمی فلفل به آن اضافه کنید و اگر نمک آن کم است، کمی نمک به آن اضافه کنید.

سس را درون یک ظرف شیشه‌ای یا چینی دردار منتقل کنید و پس از کم شدن دما آن در یخچال نگهداری کنید.

نکات

  • اگر از سس رنچ برای سالاد استفاده می‌کنید بهتر است آن را کمی شل تهیه کنید، پس محتوای سس آن کمتر و شیر آن بیشتر خواهد بود، اگر از سس برای سیب زمینی سرخ کرده یا فست فود استفاده می‌کنید بهتر است آن را کمی غلیظ تهیه کنید، پس محتوای سس مایونز آن بیشتر و شیر آن کمتر خواهد بود.
  • استفاده از پودر سنگ نمک برای تهیه این سس بسیار مناسب است چون سنگ نمک خود تا حدی نقش مواد نگهدارنده را بازی کرده و از فساد سریع سس جلوگیری می‌کند.
  • بهتر است سس رنچ را به اندازه مصرف تهیه کنید تا زیرا نگهداری طولانی مدت آن در یخچال امکان پذیر نیست.

مواد مغذی تقریبی درون دو قاشق غذاخوری سس رنچ معمولی

موادمقدار
انرژی۲۹۳ کالری
چربی۲۱ گرم
کربوهیدرات۱ گرم
پروتئین۱ گرم

مواد لازم برای تهیه سس رنچ رژیمی بدون روغن و مایونز

مواد لازممقدار
بادام هندی یا بادام زمینی خامیک پیمانه خیس خورده
آب جوشیده سرد شده یا شیر بادامسه‌چهارم پیمانه
سرکه سیب یا آب‌لیموی تازهدو قاشق چای‌خوری
پودر پیازیک قاشق چای‌خوری
پودر سیریک قاشق چای‌خوری
سس سویایک‌دوم قاشق چای‌خوری
نمک دریا یا سنگ نمکیک‌دوم قاشق چای‌خوری
فلفل سیاهکمی
جعفری تازه خرد شدهسه قاشق غذاخوری
شوید تازه خرد شدهیک قاشق غذاخوری
پیازچه تازه خرد شدهیک قاشق غذاخوری

طرز تهیه سس رنچ رژیمی بدون روغن و مایونز

بادام هندی یا بادام زمینی را برای یک شب تا صبح در آب بدون کلر (آب جوشیده سرد شده) خیس کنید و یا آن را در زودپز برای ۲۰ دقیقه بپزید.

بادام را آبکش کرده و با سرعت زیاد در غذا ساز یا مخلوط کن، آن را میکس کنید. سپس آب یا شیر بادام، سرکه، پودر سیر، پودر پیاز و سس سویا، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و حدود یک دقیقه غذا ساز را روشن بگذارید تا یک حالت خمیری پیدا کند.

در ادامه جعفری، پیازچه و شوید خرد شده را اضافه کنید و برای دو تا سه ثانیه مخلوط کن را روشن کنید. دقت کنید که سبزی‌ها نباید زیاد مخلوط شوند تا سس رنگ سبز به خود نگیرد.

سس رنچ رژیمی را می‌توان در یک ظرف دربسته در یخچال تا یک هفته نگهداری کرد.

اگر از سس رنچ برای سالاد استفاده می‌کنید بهتر است آن را کمی شل تهیه کنید، پس محتوای آب یا شیر آن بیشتر خواهد بود، اگر از سس برای سیب زمینی سرخ کرده یا فست فود استفاده می‌کنید بهتر است آن را کمی غلیظ تهیه کنید، پس محتوای آب و شیر آن کمتر خواهد بود

میزان مواد مغذی درون سس رنچ رژیمی در هر دو قاشق غذاخوری از آن

موادمقدار
انرژی۱۲۳ کالری
چربی کل۹/۴ گرم
کلسترول۰
سدیم۱۰۴ میلی‌گرم
کربوهیدرات۷ گرم
پروتئین۴ گرم

سخن آخر

امیدوارم از مقاله طرز تهیه سس رنچ خانگی لذت برده باشید و در خانه آن را تهیه کنید. این سس برای سالاد، سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سوخاری، پیتزا و … مناسب است. منتظر تجربیات شما در زمینه تهیه سس رنچ هستیم.