برای تقویت و سفت شدن ناخن چه باید کرد؟

0

داشتن ناخن‌های سفت، زیبا و براق نشان دهنده سلامتی شما است اما گاهی ناخن‌ها به قدری ضعیف می‌شوند که با کوچک‌ترین ضربه می‌شکنند. خبر خوب این است که همیشه می‌توان با رعایت رژیم غذایی سالم و سبک زندگی درست و داشتن عادات سالم، ناخن‌هایی سفت و زیبا داشت. در ادامه با کابان مگ همراه باشید تا نکاتی کاربردی برای سفت شدن ناخن را با هم مرور کنیم.

مکمل و بیوتین مصرف کنید

بیوتین در واقع همان ویتامین ب ۷ است که به راحتی در آب حل می‌شود. حل شدن بیوتین در آب باعث می‌شود که بدن در صورت مصرف بیش از حد ویتامین، آن را همراه با ادرار از بدن دفع کند پس بیوتین باید به ‌صورت روزانه مصرف شود. بیوتین در مواد غذایی مثل ماهی ساردین، تخم مرغ آب پز و حبوبات فراوان است و نقش مهمی در استحکام مو و ناخن دارد. علاوه بر این بیوتین یکی از مواد ضروری برای عملکرد درست سیستم عصبی است. پیشنهاد می‌شود پیش از مصرف بیوتین با پزشک خود مشورت کنید تا از بی‌ضرر بودن آن با توجه به شرایط فعلی خود مطمئن شوید.

رژیم پر پروتئین

ناخن‌ها از یک نوع پروتئین به نام کراتین درست شده‌اند و با مصرف مقادیر کافی پروتئین ناخن‌هایی سفت و زیبا، موهایی درخشان و پوستی صاف‌تر خواهید داشت، پس از رژیم های غذایی پر پروتئین استفاده کنید.

تماس ناخن‌ها با آب را به حداقل برسانید

خیس شدن بیش از حد ناخن‌ها، آن‌ها را ضعیف و شکننده می‌کند. سعی کنید در زمان شستن ظروف و لباس‌ها، دستکش بپوشید و در صورت استفاده از وان، ناخن‌ها را بیرون از آب بگذارید. منطقی نیست اگر بگوییم ناخن‌های خود را خیس نکنید اما تا حد امکان از خیس شدن و خیس ماندن ناخن‌ها جلوگیری کنید و آن‌ها را برای مدت‌های طولانی داخل آب نگذارید.

به مقدار کافی آب بنوشید

نوشیدن آب کافی برای سلامتی ضروری است و سلامت ناخن‌ها هم از این قاعده مستثنا نیست. عدم مصرف مقادیر کافی آب، باعث خشک و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود و با کوچک‌ترین ضربه می‌شکنند. با نوشیدن آب، رطوبت کافی به ناخن‌ها رسیده و به شما کمک می‌کند ناخن‌های براق و مستحکم داشته باشید. به خاطر داشته باشید نوشیدن مقادیر کافی آب یکی از سالم‌ترین عادت‌ها است.

به رژیم غذایی خود توجه کنید

دقت کنید که رژیم غذایی متنوع و سالمی داشته باشید و از غذا‌های آماده و پرکالری با ارزش غذایی پایین کمتر استفاده کنید. رژیم غذایی شما باید ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد ناخن‌های سفت و محکم را داشته باشد. در غیر این صورت مکمل‌های مولتی ویتامین و ترکیبات معدنی را به مقدار کافی دریافت کنید. رژیم غذایی که ویتامین و مواد معدنی کافی نداشته باشد نه تنها ناخن‌ها بلکه سلامتی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از لاک و لاک پاک کن مناسب استفاده کنید

بسیاری از انواع لاک‌های ناخن دارای مواد شیمیایی هستند که برای ناخن‌ها بسیار مضر بوده و باعث ضعیف شدن آن‌ها می‌شود. همچنین لاک پاک کن‌ها که حاوی استون هستند در صورت استفاده مکرر، بافت ناخن‌ها را از بین برده و آن‌ها را بسیار آسیب پذیر می‌کنند. در زمان خرید لاک به ترکیبات آن دقت کنید؛ ترکیباتی مثل دی بوتیل فتالات، فرمالدهید و تولوئن جزو مواد سمی و مضر برای ناخن‌ها هستند. سعی کنید از لاک‌های با کیفیت بالا و لاک پاک کن‌های بدون استون استفاده کرده یا استفاده از انواع لاک و لاک پاک کن را محدود کنید.

اگر از افرادی هستید که ناخن های همیشه لاک زده دارید، به مقاله مدل لاک ناخن مراجعه کنید.

از تاپ کوت و پایه لاک استفاده کنید

تاپ کوت‌ها (top coat) ترکیباتی هستند که همانند لاک روی سطح ناخن قرار گرفته و از آسیب بستر ناخن‌ها پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ باعث درخشش و زیبایی ناخن‌ها یا لاکی که زده‌اید می‌شوند. پایه لاک‌ها را می‌توانید روی بستر ناخن بزنید تا مواد شیمیایی لاک به ناخن‌های شما آسیب نرساند. استفاده کردن از این محصولات آرایشی کمک زیادی به سفت شدن و تقویت ناخن‌ها می‌کند.

ناخن مصنوعی و ناخن کاشت را کنار بگذارید

ناخن مصنوعی یکی از میانبرهایی است که افراد جایگزین ناخن‌های خودشان می‌کنند. خیلی راحت در مدت زمان کوتاهی ناخن‌هایی سفت و زیبا خواهید داشت اما بهتر است بدانید با استفاده مداوم، ناخن‌های شما پوسته پوسته شده و استحکام خود را از دست می‌دهند. اگر به استفاده از ناخن‌های مصنوعی بسیار علاقه دارید، سعی کنید آن‌ها را برای مدت زمان‌های طولانی کاشت نکنید.

همچنین نور فرابنفشی که برای پولیش ناخن‌ها تابانده می‌شود یکی از فاکتور‌های ریسکی ابتلا به سرطان است. البته اثرات آن بسیار اندک است اما باعث پیر شدن پوست اطراف ناخن نیز می‌شود.

به ناخن‌ها استراحت دهید

اگرچه لاک ناخن بسیار زیبا به نظر می‌رسد اما باید اجازه دهید ناخن‌ها هر از چند گاهی یک نفسی تازه کنند. حتی اگر از لاک‌های با کیفیت نیز استفاده می‌کنید، برای سفت شدن ناخن‌ها باید لاک زدن را محدود کنید. برای مثال اگر یک هفته روی ناخن‌های خود لاک می‌زنید، لاک را با یک محلول بدون استون پاک کرده و به ناخن‌ها یک هفته استراحت دهید و با استفاده از روغن‌های اساسی به تقویت ناخن‌های خود بپردازید.

اگر همواره لاک روی ناخن های شما است و تمیز کردن لاک روی پوست و اطراف ناخن مشکل دارید؛ به مقاله راه های ساده و ارزان برای تمیز لاک زدن مراجعه کنید.

ناخن‌ها را کوتاه کنید

هرچه ناخن‌ها بلندتر باشند، احتمال آسیب و شکسته شدن در آن‌ها بیشتر خواهد بود. ناخن‌های کوتاه به ندرت شکسته یا آسیب می‌بینند پس اجازه دهید ابتدا پایه ناخن‌ها محکم و سفت شوند، سپس ناخن‌ها را بلند کنید.

ناخن‌ها آچار فرانسه نیستند

بارها شده با ناخن‌ها کارهایی را انجام می‌دهیم که اصلاً وسیله مناسبی برای آن‌ها نیستند از در آوردن یک جسم محکم از یک فضای کوچک تا سوراخ کردن اشیاء، سعی کنید ناخن‌های خود را در معرض فشار و سطوح زبر و خشن قرار ندهید تا آسیب نبینند.

به ناخن‌ها کرم بزنید

بعد از پاک کردن لاک یا زمانی که فکر می‌کنید ناخن‌هایتان خشک شده‌اند، می‌توانید روی ناخن‌ها یک لایه نازک کرم دست و صورت بمالید. برای رطوبت بهتر ناخن‌ها می‌توانید بعد از هر بار شستن دست‌ها، ناخن‌ها را با کمی کرم یا لوسیون مرطوب کنید.

محصولات خشک کننده را کنار بگذارید

اگر از ضد عفونی کننده‌های الکلی برای ضد عفونی کردن دست‌ها استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که محلول‌های حاوی الکل باعث خشکی ناخن‌ها می‌شوند. سعی کنید میزان استفاده از ضد عفونی کننده‌ها را کاهش داده و بعد از مصرف آن‌ها ناخن‌ها را کمی مرطوب کنید. علی رغم اینکه بیشتر ضد عفونی کننده‌های دست حاوی مقادیری محلول‌های نرم کننده هستند اما در صورت استفاده زیاد و طولانی مدت، خشک شدن پوست دست و ناخن‌ها دور از انتظار نیست.

متفاوت سوهان بکشید

سوهان کشیدن در صورتی که اشتباه انجام گیرد، روی سفتی ناخن‌ها بسیار اثرگذار خواهد بود و باعث تضعیف آن‌ها می‌شود. سوهان کشیدن اره‌ای باعث آسیب بافت ناخن‌ها می‌شود. سعی کنید سوهان را به آرامی و تنها در یک جهت روی ناخن‌ها بکشید و در سوهان کشیدن زیاده روی نکنید. پیشنهاد می‌شود همیشه یک سوهان همراه خود داشته باشید تا در صورت صدمه دیدن ناخن، قسمت‌های تیز را صاف کرده و از ادامه یافتن آسیب ناخن پیشگیری کنید. بهترین انواع سوهان ناخن، سوهان‌های شیشه‌ای (کریستالی) هستند که علاوه بر کارکرد بهتر، آسیبی به ناخن‌های ضعیف و شکننده نمی‌رسانند.

لوازم مراقبت ناخن را تمیز نگه دارد

وسایلی که برای مرتب کردن و نظافت ناخن استفاده می‌شوند، خود یکی از موارد بسیار مهمی است که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود. برای پیشگیری از بروز عفونت در ناخن‌ها، سعی کنید پس از هر بار استفاده ابزارها را با آب گرم و صابون شسته یا با الکل طبی به خوبی ضد عفونی کنید. از اشتراک لوازم بهداشتی مانند ناخن نیز جدا پرهیز کنید.

در هنگام استفاده از محصولات شوینده احتیاط کنید

در زمان نظافت محیط خانه و استفاده از انواع شوینده‌ها، سعی کنید حتماً دستکش بپوشید. بسیاری از محصولات بهداشتی و انواع شوینده‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که بافت ناخن‌ها را تخریب کرده و استحکام آن‌ها را کاهش می‌دهند.

به شامپو موی و بدن که استفاده می‌کنید دقت کنید

اگر از شامپوهایی مخصوص مو‌های چرب (شامپوهایی که موها را خشک می‌کند) استفاده می‌کنید ممکن است بعد از شستن مو‌ها ناخن‌ها خشک شوند. اگر خشکی ناخن‌ها و شکننده شدن آن‌ها بیش از اندازه بود، بهتر است شامپوی خود را تغییر دهید و یا پس از استفاده از شامپو از مرطوب کننده‌های ناخن استفاده کنید.

با پزشک خود مشورت کنید

اگر راهکار‌های لازم را به مدت چند هفته رعایت کرده و نتیجه‌ای نگرفتید، وقتش رسیده که به یک متخصص پوست مراجعه کنید. در طول جلسه پزشک پرسش‌هایی در مورد سبک زندگی شما خواهد پرسید و در صورت لزوم دارو‌های خاصی برای افزایش مقاومت ناخن‌ها تجویز می‌کند.

سخن آخر

ظاهر ناخن‌های ما در موارد زیادی خبر از شرایط و بیماری‌های مختلف یا سوء تغذیه و کمبود ویتامین‌ها می‌دهد. خوشبختانه راهکار‌های زیادی برای سفت کردن ناخن‌ها وجود دارد که بعضی از آن‌ها برای سلامتی شما نیز بسیار مفید است. در صورتی که چندین راهکار درمانی را امتحان کرده و جواب نگرفته‌اید، به پزشک مراجعه کنید چراکه ممکن است مشکل پیچیده­ تر از آنچه باشد که به نظر می‌رسد. در مواردی احتمال دارد ناخن‌های خشک و شکننده از مشکلات ریشه‌ای‌تری ناشی شود که نیاز به درمان و پیگیری بیشتری داشته باشند.