۶ روش برای کاهش اضطراب در نوجوانان

اضطراب در نوجوانان میتواند عامل سد کننده رشد روانی آنها و در آینده موجب مشکلات روان شناختی باشد. در این مقاله از کابان مگ به بررسی ریشه های اضرابط در نوجوانان پرداخته شده و راه حل هایی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است. در ادامه همراه ما باشید.

تحقیقات جدید در زمینه اضطراب در نوجوانان

آگاهی از رشد مثبت، می‌تواند به بهبود سلامت روانی نوجوان کمک کند. تحقیقات زیادی نشان‌دهنده افزایش میزان اضطراب در نوجوانان و دانشجویان هستند. مشکلات روانی دیگر از جمله افسردگی و اعتیاد نیز همین رویه را در پیش دارند.

اخیرا گروهی از محققین دانشگاه یو سی برکلی گزارش کردند که از سال ۲۰۰۸ تا کنون، تعداد جوانان ۱۸ تا ۲۶ ساله‌ای که از اضطراب رنج می‌برند، دو برابر شده است. بخشی از این اضطراب به دلیل افزایش فشارهای مالی و افزایش استفاده از لوازم دیجیتال است.

بر اساس مرکز تحقیقاتی پیو، از هر ۱۰ نوجوان، ۷ نفر از آنها بر این باورند که این مشکلات روانی، مهم‌ترین مسئله در بین همسالان آنها هستند. در واقع اضطراب و افسردگی بیش از قلدری و زورگیری باعث نگرانی جوانان هستند.

در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۶۰۰۰ تحقیق در سراسر جهان، به بررسی اضطراب در نوجوانان، علل و راه‌های مقابله با افزایش آن، پرداختند.

البته در این تحقیقات، تاثیر مثبت رشد و توسعه که گاها می‌تواند منجر به کاهش و پیشگیری از اضطراب در نوجوانان شود، نادیده گرفته شده بود. امروزه محققین می‌دانند که والدین، معلمان و مربیان باید چگونه صفات مثبت درونی را در نوجوانان بوجود بیاورند و تقویت کنند.

تا به این ترتیب از نوجوانان در مقابل اضطراب و عوامل استرس‌زایی که در جوامع به شدت رقابتی و دیجیتال امروزی وجود دارند، محافظت کنند. از نظر تحقیقاتی، واضح است که بذر رشد و پیشرفت سالم در دل روابطی کاشته می‌شود که جوانان با بزرگسالان نزدیک‌شان دارند.

بهترین راه برای افزایش سلامت روان در نوجوانان، تمرکز بر این روابط و جوانب مهمی است که پایه و اساس رشد سالم را بوجود می‌آورند. حتی زمانی که افراد جوان و نوجوان برای درمان و مقابله با اضطراب به پزشک و مشاور مراجعه می‌کنند، باز هم والدین، معلمین و دیگر بزرگسالانی که با او رابطه صمیمی دارند، نقش مهمی در کمک به نوجوان برای غلبه بر عوامل استرس‌زای دوره جوانی ایفا می‌کنند.

۶ روش برای کاهش اضطراب در نوجوانان

دلیل اضطراب در نوجوانان، کاملا واضح نیست. افراد جوان ممکن است به دلایل زیادی شامل عوامل استرس‌زای کوچکتر، داشتن شخصیت مضطرب و تجربه خشونت و ضربات روحی، دچار اضطراب شوند. استفاده از مواد مخدر و الکل، باعث تشدید اضطراب می‌شود.

وقتی بچه‌ها آسیب می‌بینند، برخی از والدین و بزرگسالان دیگر، فکر می‌کنند کاری از دست آنها بر نمی‌آید. اما وقتی با اطلاعات زیر درباره تحقیقات مرتبط با رشد آشنا شوید، می‌توانید تغییرات مثبت و بزرگی در زندگی نوجوان خود به وجود آورید و به کاهش اضطراب در او کمک کنید.

نوجوانان در دوره نوجوانی به ارتباط و دلبستگی نیاز دارند

یک ارتباط خوب، درواقع یک پیوستگی عمیق و مداوم است که دو فرد را به یکدیگر پیوند می‌دهد. چنین رابطه‌ای در دوره نوزادی و با ارتباط مادر و فرزند شکل می‌گیرد و به کودک نشان می‌دهد که اهمیت دارد و لایق دوست داشته شدن، است. این رابطه تا دوره نوجوانی در روابط بین کودک و والدین و دیگر بزرگسالان نزدیک به او، ادامه می‌یابد.

متخصصین عصب‌شناسی نشان داده‌اند که در طی همین روابط محکم و بنیادین است که شبکه عصبی در مغز نوجوانان توسعه پیدا می‌کند. حتی اگر این روابط عمیق از بین بروند، یا قطع شوند، از طریق حمایت بزرگسالان نزدیک به فرد، می‌توان آنها را دوباره شکل داد.

جالب اینجاست که مغز نوجوان در این دوره از ارتباط با والدین یا بزرگسالان دیگر بیش از دوره کودکی نفع می‌برد، این مسئله دلایل مختلفی دارد، برای مثال به نوجوان کمک می‌کند که احساس توانایی و خلاقیت داشته باشد. احساسی که دقیقا بهترین درمان برای مقابله با استرس و اضطراب در نوجوانی است.

به نوجوانان فشار بیش از اندازه برای موفقیت وارد نکنید

دستاوردهای بیشتری خواهند داشت. پیام‌های ریز مبنی بر داشتن عملکرد عالی و کمال‌گرایی، باعث تشدید اضطراب در نوجوانان می‌شوند و این موارد در فرهنگ‌های امروزی فراگیر است. و نوجوانان نیز این فشار را حس می‌کنند.

وقتی والدین نظر می‌دهند: «تو میتونی بهتر از این باشی»، بهتر است از خودشان بپرسند دقیقا منظورشان چقدر بهتر است؟! به این دلیل که نوجوان از خودش می‌پرسد: «یعنی به اندازه کافی خوب هستم؟» و بسیاری از نوجوانان فکر می‌کنند که درواقع به اندازه لازم خوب و توانا نیستند.

جملاتی مانند: «می‌دونم که داری تمام تلاشت رو می‌کنی»، دارای معانی پنهان هستند. نوجوان منتظر است که در ادامه بگویند: «اما … می‌تونی از این بهتر هم باشی». در این موقع والدین یا معلمین می‌توانند از جملاتی با پیام‌های مثبت‌تر استفاده کنند، مانند :«همه اشتباه می‌کنند؛ و از همین اشتباهات باید درس بگیریم».

وقتی نمره نوجوان کمتر از حد انتظار است، والدین می‌توانند از این رویکرد مثبت استفاده کنند: «می‌دونم که الان از خودت ناامید شدی. همین حس ناامیدی گاهی باعث میشه بیشتر تلاش کنیم و یا روش کارمون رو عوض کنیم. هر نمره‌ای که بگیری باز هم برای ما عزیزی».

نوجوانان با حمایت‌های بی‌طرفانه، رشد و پرورش پیدا می‌کنند

قضاوت کردن و نظر دادن درباره بچه‌ها راجع به تفاوت آنها با دیگران و کاری که انجام می‌دهند و اینکه چطور به نظر می‌رسند، همگی این پیام را به آنها انتقال می‌دهند که از او ناامید هستید. آنها احساس می‌کنند که لایق دوست داشته شدن نیستند.

اغلب والدین و معلمین بدون تلاشی برای درک بچه‌ها، آنها مورد قضاوت قرار می‌دهند. قضاوت، سریع‌ترین راه برای اظهار مخالفت است. بزرگسالان برای آنکه بتوانند رابطه‌ای با دوام، و حمایتگرانه با نوجوانان داشته باشند، باید دست از قضاوت آنها بردارند و به جای آن، تلاش کنند که آنها را بفهمند. بزرگسالان از این طریق به نوجوان یاد می‌دهند که خودش را همانگونه هست، بپذیرد.

نوجوانان ترس‌های طبیعی درباره زندگی و آینده‌شان دارند

دوره نوجوانی زمانی است که نوجوان به دنبال شناخت و هویت خودش می‌گردد. این کار همراه با تغییرات عظیم در شبکه عصبی آنها است. این تغییرات یک محرک طبیعی برای افزایش اضطراب در نوجوان هستند، زیرا نوجوان کم کم به این فکر می‌افتد چطور باید جای خود را درجامعه پیدا کند.

این ترس‌ها، یک بخش طبیعی در فرایند بزرگ شدن هستند. بزرگسالان با طبیعی جلوه دادن این ترس‌ها، می‌توانند اضطراب نوجوان را کاهش دهند. با نوجوانان درباره ترس‌هایشان صحبت کنید. درباره ترس‌های خودتان در نوجوانی حرف بزنید. وقتی خانواده‌ها یاد بگیرند که درباره اتفاقات بد با هم به گفتگو بنشینند، اضطراب فرزندان کمتر می‌شود و تاب‌آوری بالاتری پیدا می‌کنند.

نوجوانان به دنبال پیدا کردن معنی و هدف در زندگیشان هستند

در دوره نوجوانی، فرد می‌تواند تفکراتش را ابراز کند و درباره آنها حرف بزند. متخصصین عصب‌شناسی این ویژگی را «فراشناخت» می‌نامند. تحقیقات می‌گویند وقتی توانایی‌های فراشناختی بچه‌ها افزایش پیدا می‌کنند، همزمان آنها به سطح بالاتری می‌رسند.

وقتی بزرگسالان از نوجوان بخواهند که درباره تفکرات و احساساتش صحبت کند، درواقع به او ارزش تجارب شخصی را یادآور می‌شوند. یکی از آخرین تحقیقات در حوزه عصب‌شناسی، به اهمیت صحبت درباره این تجارب و به اشتراک گذاشتن آنها، تاکید دارد. با صحبت درباره فیلم‌ها، کتاب‌ها، و قصه زندگی افراد، نوجوان این فرصت را پیدا می‌کند که دنیا را از نگاه جدید و متفاوتی ببیند. این تاکید و به اشتراک گذاشتن نگاه و تجربه شخصی، باعث کاهش اضطراب و افزایش خود ‌آگاهی می‌شود.

نوجوانان باید ببینند که دیگران آنها را درک می‌کنند

همدردی در سالهای نوجوانی یک ابزار قدرتمند برای کاهش اضطراب در نوجوانان است. وقتی جوانان احساس کنند که دیگران آنها را می‌بینند، می‌شنوند و درک می‌کنند، احساس مثبتی نسبت به خودشان پیدا می‌کنند و دیگر نگران کمال‌گرایی و وفق دادن خود با دیگران نیستند. به جای اینکه همیشه درباره مسائل سطحی و پیش پا افتاده تجربیات صحبت کنید.

گاهی از نوجوان بخواهید که درباره مسائل عمیق‌تر حرف بزند: «این مسئله، چه احساسی در تو به وجود آورد؟» «چه احساساتی توی بدنت به وجود اومد؟» «این قضیه، چه چیزی رو بهت میگه و یادآوری میکنه؟». نکته کلیدی برای همدردی با دیگران این است که با هدف درک و فهم آنها، حرف‌هایشان را بشنویم. سه مهارت مرتبط با شنوندگی خوب عبارتند از

  • برای طرف مقابل احترام قائل شوید.
  • بیشتر گوش کنید و کمتر حرف بزنید.
  • همیشه به دنبال درک طرف مقابل باشید.

سخن آخر

امیدوارم این مقاله به شما برای درک نوجوانان کمک کرده باشد و موجب کاهش اضطراب و استرس در آنها شده باشد. اگر با نوجوانان زندگی میکنید و اضطراب را در آنها می‌بینید، تجربیات خود را با کابان مگ به اشتراک بگذارید.

پیام بگذارید